اکونومیست: آقازاده‌های ایران همچنان به دنبال زندگی در غرب هستند

اکونومیست به نقل از یکی از وزرای سابق جمهوری اسلامی می‌گوید که پنج هزار «آقازاده»، تنها در آمریکا ساکن هستند.بسیاری از فرزندان سران حکومت همچون احسان قالیباف، فرزند محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در غرب زندگی می‌کنند و زندگی در غرب را به ایران ترجیح می‌دهند.

اکونومیست، در گزارشی که پنج‌شنبه 17 خرداد منتشر شد به موضوع فرزندان مقامات ارشد حکومت پرداخته است. آقازاده‌های سران حکومت در صف مراسم صبحگاهی مدرسه هر روز شعار مرگ برآمریکا می‌دادند، اما به محض اینکه مدرسه‌شان تمام شد به دنبال رویای آمریکایی و زندگی در آمریکا رفتند.با وجود اینکه جمهوری اسلامی با چین و روسیه هم‌پیمان است اما آقازاده همچنان غرب را برای زندگی ترجیح می‌‌دهند.

فرزند و برادر دو نامزد اصلی انتخابات جمهوری اسلامی یعنی قالیباف و لاریجانی، مقیم کانادا و بریتانیا هستند. بسیاری از بستگان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در بریتانیا و فرانسه زندگی می‌کنند، از جمله خواهرزاده‌اش، محمد مرادخانی. نوه‌های روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی هم مقیم کانادا هستند. به گفته یکی از وزرای سابق، فقط در آمریکا که حکومت ایران آن را شیطان بزرگ می‌خواند، پنج هزار آقازاده زندگی می‌کنند.

به گزارش اکونومیست، برخی از این آقازاده‌ها به مخالفت با پدران حکومتی خود برمی‌خیزند مانند محمد مرادخانی که خواستار سرنگونی است. اما برخی دیگر به حمایت از جمهوری اسلامی می‌پردازند و در مراسم آن شرکت می‌کنند، یا در مراکز اسلامی که حکومت ایران در شهرهای مختلف کشورهای غربی بنا کرده به فعالیت تبلیغاتی برای حکومت می‌پردازند.

در همین حال معصومه ابتکار، سخنگوی دانشجویان خط امام که در سال 58 به سفارت آمریکا حمله کردند و کارکنان آن را به گروگان گرفتند می‌گوید برای این به کانادا رفته که دشمن را از نزدیک مورد انتقاد قرار دهد، البته پسر او هم به آمریکا مهاجرت کرده است.

به نوشته اکونومیست، گفته شده که برخی از آقازاده ها در زمینه پولشویی و دور زدن تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی در پایتخت‌های کشورهای غربی فعالیت دارند.

برخی نیز مانند برادر علی لاریجانی در دانشگاه گلاسکو به کارهای تحقیقاتی می‌پردازند و در زمینه امنیت سایبری فعالیت می‌کنند.

اما بسیاری از آنها برای به دست آوردن آزادی‌هایی که در سایه سخت‌گیری والدین‌ خود در ایران نداشتند، به غرب مهاجرت می‌کنند و تصاویری از زندگی آزاد خود را در رسانه‌های مجازی منتشر می‌کنند.

درحالی که شورای نگهبان درحال بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات است همین آقازاده‌ها می‌توانند به چالشی برای داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بدل شوند.

یکی از آنها محمدباقر قالیباف است که با وجود ارتباط نزدیک با خامنه‌ای و مناصب بالای امنیتی و سیاسی در چند دهه اخیر، ممکن است به خاطر پرونده اقامت پسرش در کانادا که با یک پشتوانه مالی 150 هزار دلاری برای درخواست اقامت دائم به موضوعی جنجالی بدل شده، با مشکلاتی روبرو شود.

در حالی که جبهه پایداری، یکی از تندروترین جناح‌های مذهبی در حکومت، چنین جنجال‌هایی را مصداق خیانت می‌داند، روحانی مورد حمایت خودش، مرتضی آقاتهرانی در زمانی که رئیس مرکز اسلامی نیویورک بود، گرین کارت (اقامت دائم آمریکا) گرفته بود.