آژانس نصب سریع سانتریفوژهای جدید در تاسیسات فردو را تأیید کرد

ایران به قطعنامه هفته گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه خود با گسترش توان غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی «فردو» و «نطنز» پاسخ داد.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد وابسته به سازمان ملل متحد پنج‌شنبه گزارش داد که ایران به سرعت برای نصب تعداد بیشتری از دستگاه‌های سانتریفیوژ اضافی جهت افزایش غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای «فردو» اقدام کرده است.

بنا بر این گزارش آژانس، ایران همچنین دستگاه‌های سانتریفیوژ بیشتری را در یکی دیگر از سایت‌های هسته‌ای خود را نصب کرده است.در گزارش آژانس که خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده، آمده است: «ایران در روزهای ۹ و ۱۰ ژوئن (۲۰ و ۲۱ خرداد) به آژانس اطلاع داد که هشت آبشار حاوی ۱۷۴ سانتریفوژ آی‌آر-۶ طی سه تا چهار هفته آینده در واحد ۱ تأسیسات غنی‌سازی فردو نصب خواهد شد».

گزارش محرمانه آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه به کشورهای عضو این نهاد ارسال شده است.

بر اساس گزارش آژانس، ایران تا روز ۲۲ خرداد دو آبشار جدید از سانتریفوژهای آی‌آر-۶ را تکمیل کرد.برخی دیپلمات‌ها اقدام ایران به تسریع و افزایش روند غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای این کشور را در پاسخ آن به قطعنامه هفته گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی کردند.

خبرگزاری «رویترز» از این دیپلمات‌ها نقل کرد که گفته‌اند ایران در پاسخ به قطعنامه شورای حکام آژانش، به افزایش توان غنی‌سازی اورانیوم خود در دو تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی «فردو» و «نطنز» روی آورده است اما این اقدام تنش‌آفرین تهران به میزانی نیست که خیلی‌ها درباره آن ابراز نگرانی می‌کردند.شورای حکام آژانس ۱۶ خرداد امسال با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که «بی‌درنگ» به پرسش‌های بازرسان درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود پاسخ دهد.

ایران در گذشته به قطعنامه‌های شورای حکام واکنش نشان داده بود و به‌دنبال تصویب قطعنامه قبلی شورای حکام در سال ۲۰۲۲ ، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رساند که به سطح مواد لازم برای تولید سلاح اتمی نزدیک است.

قطعنامه شورای حکام علیه ایران در ۱۶ خرداد با ۲۰ رای مثبت تصویب شد. دو کشور چین و روسیه با این قطعنامه مخالفت کردند و ۱۲ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

این قطعنامه حضور بازرسان مجرب آژانس در بازرسی‌ها از فعالیت‌ هسته‌ای ایران را «حیاتی» دانسته و از تهران می‌خواهد که ممنوعیت فعالیت این بازرسان را لغو کند.

در گزارش محرمانه آژانس آمده است: «در ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۲ خرداد)، آژانس در فردو راستی‌آزمایی کرد که ایران نصب سانتریفوژهای آی‌آر-۶ را در دو آبشار در واحد ۱ تکمیل کرده است».

آی‌آر-۶ یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های سانتریفوژ در تاسیسات هسته‌ای ایران است.