افشای یک سند؛ ارتش و سازمان اطلاعات اسرائیل از حمله هفتم اکتبر حماس اطلاع قبلی داشتند

نهادهای ناظر بر حکومت اسرائیل با این استدلال که تحقیقات درباره حمله هفتم اکتبر در حوزه اختیارات بازرس کل نیست و می‌تواند به توان عملیاتی ارتش آسیب بزند از دادگاه عالی درخواست کردند تا روند این تحقیقات را متوقف سازد.افشای محتوای یک سند سری نشان می‌دهد که ارتش و سازمان اطلاعات اسرائیل پیش از وقوع حمله 7 اکتبر «حماس» از جزئیات آن اطلاع داشتند.

در گزارش سازمان رادیو و تلویزیون «اسرائیل» به نقل از مقامات آگاه این کشور توضیح داده شده است که ارتش اسرائیل و سازمان اطلاعات این کشور سه هفته پیش از حمله 7 اکتبر حماس از جزئیات آن مطلع بودند.در این گزارش آمده است که بالاترین سطح در سلسله مراتب سازمان اطلاعات اسرائیل از برخی جزئیات مربوط به این حمله قبل از وقوع آن آگاه بود.

پیش‌تر و به‌دنبال تشدید تنش‌ها میان دولت اسرائیل و ارتش این کشور، دادگاه عالی اسرائیل دستوری موقت صادر کرد که بر اساس آن، متانیاهو انگلمان، بازرس کل عملکرد دولت، باید تحقیقات خود درباره ناکامی نهادهای امنیتی شامل بررسی عملکرد ارتش و نهاد امنیت داخلی «شاباک»، در مقابله با حملات هفت اکتبر را تعلیق کند.

نهادهای ناظر بر حکومت اسرائیل با این استدلال که این تحقیقات در حوزه اختیارات بازرس کل نیست و می‌تواند به توان عملیاتی ارتش آسیب بزند از دادگاه عالی درخواست کردند تا روند این تحقیقات را متوقف سازد.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نیز با انجام این تحقیقات در میانه جنگ غزه مخالفت کرد و دفتر دادستان کل اسرائیل نیز موضع مخالفان ادامه این تحقیقات را تایید کرد.