انتخابات ایران؛ هشدار پلیس درباره انتشار نظرسنجی‌ها

در حالی که رسانه‌های خبری در ایران و کاربران رسانه‌های اجتماعی در حال تحلیل اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، پلیس فتا درباره انتشار نظرسنجی‌های «کاذب» هشدار داد.

به گزارش «اقتصاد نیوز»، وحید مجید، رئیس پلیس فتا در یک برنامه رادیویی گفت انتشار نظرسنجی‌ها یا نظرسازی‌های کاذب که مبدا آنها مشخص نیست، جرم است.در روزهای اخیر وب‌سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی مرتبط با اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان نتایج نظرسنجی‌هایی را منتشر کرده بودند که هر کدام از محبوبیت نامزد مورد نظر خود خبر می‌دادند.

در همین حال جستجو در «گوگل ترند» نشان می‌دهد، میزان توجه به اخبار و موضوعات مربوط به انتخابات در جستجوی گوگل در یک هفته گذشته رشد چندانی نکرده است در حالی که میزان جستجو درباره بازی تلگرامی «همستر کمبت» در برخی روزهای اخیر چندین برابر جستجوی موضوعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بوده است.دفتر خامنه‌ای هم سه‌شنبه 29 خرداد، در اطلاعیه‌ای به «برخی نقل‌قول‌های غیرمستند انتخاباتی» واکنش نشان داد و برداشت‌های شخصی از سخنان خامنه‌ای را فاقد اعتبار اعلام کرد. به گزارش «ایسنا»، دفتر خامنه‌ای به نامزدهای انتخابات هشدار داد از تکرار چنین نقل‌قول‌ها و برداشت‌هایی خودداری کنند.

برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های داخل کشور نوشته‌اند که این اطلاعیه به سخنان علیرضا زاکانی، شهردار تهران و نامزد ریاست جمهوری اشاره می‌کند که در برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره «برجام»، نقل‌قول‌هایی از علی خامنه‌ای و همچنین مذاکرات خود با او ذکر کرده بود.

در همین حال حسین انتظامی، کارشناس صداوسیما در میزگردهای انتخاباتی، برخی از نامزدها را پوششی خواند، او در پستی در شبکه ایکس نوشت: «کاش… بساط نامزدهای پوششی و تخریبی که پول خوبی هم می‌گیرند جمع می‌شد.»

در روزهای اخیر برخی از اصول‌گرایان در تلاش هستند تا از چهار نامزد اصول‌گرا بخواهند به نفع قالیباف کنار بروند تا امکان رقابت با مسعود پزشکیان تنها نامزد اصلاح‌طلب در انتخابات فراهم شود.مسعود پزشکیان، روز سه‌شنبه به همراه محمدجواد ظریف به عنوان یکی از کارشناسان سیاسی خود در برنامه میزگرد سیاسی سیمای جمهوری اسلامی شرکت کرد او در این برنامه گفت قرار بود ما تحریم‌ها را دور بزنیم نه آنکه آنها با تحریم‌ها ما را دور بزنند. او همچنین گفت نباید موضوع رابطه با آمریکا «هزینه‌آفرین» باشد.

در همین حال ظریف، در این میزگرد گفت تصویب قانون اقدام راهبردی در مجلس مانع از بازگشت بایدن به برجام شد.

در حالی که انتقادات از سخنان پزشکیان درباره برخورد پلیس با زنان در خیابان‌ها که از پاسخ صریح در این باره طفره رفت، ادامه دارد، سایت تابناک وابسته به اصول‌گرایان خبری را منتشر کرده که در سال 1391، پزشکیان در مجلس در میان گروهی از نمایندگان بوده است که از احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت درباره تعلل در اجرای طرح عفاف و حجاب سوال کرده بودند.

در همین حال، سه‌شنبه 29 خرداد، در نشست خبری رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان، علی عبدالعلی‌زاده با اشاره به ویدئوهایی که در چند روز اخیر از برخورد خشونت‌آمیز پلیس با زنان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، این برخورد را بی‌قانونی خواند.

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هشتم تیرماه برگزار می‌شود ولی اغلب نظرسنجی‌های منتشر شده در ایران نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم به ویژه جوانان تصمیمی برای شرکت در آن نگرفته‌اند.