عربستان هم اجازه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای حجاج ایرانی نداد

درحالی که کمتر از ۴۸ ساعت تا شروع انتخابات ریاست جمهوری ایران مانده، وزیر کشور چهارشنبه ۶ تیر اعلام کرد که عربستان سعودی نپذیرفته که شعبه اخذ رای برای حجاج ایرانی که در این کشور حضور دارند دایر شود. پیش از این کانادا هم که میزبان یکی از بزرگترین جوامع ایرانیان خارج از کشور است، با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام مخالفت کرده بود.بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، احمد وحیدی، وزیر کشور با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از ایرانیان به دلیل شرکت در مراسم حج در عربستان حضور دارند، گفت که ریاض تا کنون قبول نکرده که مقامات ایرانی شعبه اخذ رای در این کشور داشته باشند.

درحالی که امروز چهارشنبه آخرین روز تبلیغات نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است، وحیدی ابراز امیدواری کرد که عربستان در فرصت باقی مانده برای فراهم آوردن امکان رای‌گیری از حجاج ایرانی «رضایت» دهد.به گفته او وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع است. وحیدی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که «راه دومی هم وجود دارد» که به گفته او منوط به موافقت شورای نگهبان است.همچنین رسانه‌های داخلی ایران به نقل از «بعثه مقام معظم رهبری» خبر دادند که این نهاد مسئول زائران ایرانی در اطلاعیه‌ای گفته است: «به رغم پیگیری مسئولان ایرانی برای رأی دادن حجاج در شهرهای مکه و مدینه، دولت میزبان (عربستان) با برگزاری انتخابات ۸ تیر موافقت نکرد.»

بر اساس گزارش رئیس ستاد انتخابات، حدود ۴۷ هزار ایرانی در روز انتخابات در مکه و مدینه حضور خواهند داشت.

پیش از این کانادا هم با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور مخالفت کرده بود. وزیر کشور جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از ایرانیان در این کشور زندگی می‌کنند، گفت: «با وجود اینکه کانادا مدعی حقوق بشر است تاکنون نپذیرفته است که انتخابات آنجا برگزار شود».

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور بر عهده وزارت امور خارجه است. به گفته وحیدی، «۳۰۰ شعبه اخذ رای آماده» اخذ رای از ایرانیان مقیم خارج از کشور است.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان بعد از هشت سال، در اسفند ماه ۱۴۰۱ برقرار شد. اما همچنان با فراز و نشیب‌هایی همراه است. مقامات جمهوری اسلامی از اعمال برخی محدودیت‌ها برای حجاج ایرانی در مراسم حج تمتع امسال انتقاد کردند.