ترکیه: 474 نفر در پی حمله به مغازه‌ و خودروهای اتباع سوری بازداشت شدند


اردوغان: توسل به سیاست بیگانه‌هراسی با هدف دستیابی به اهداف سیاسی، بیانگر ناتوانی است

ترکیه اعلام کرد که 474 نفر در پی حمله به مغازه‌‌ها و خودروهای اتباع سوری بازداشت شدند.

از سویی، فخرالدین التون، رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، تأکید کرد که کشورش از نزدیک اقدامات خرابکارانه و تحریک‌آمیز که باعث ایجاد تنش می‌شود را زیر نظر دارد.

التون، دوشنبه 11 تیر در«ایکس» نوشت: «ما از نزدیک، اقدامات تحریک‌آمیز علیه پناهجویان سوری را که باعث ایجاد تنش می‌شوند، دنبال می‌کنیم و تاکید داریم که تلاش‌ها برای برهم‌زدن نظم عمومی در ترکیه از طریق اقدامات تحریک‌آمیز، به اهداف خود نخواهد رسید».

مواضع التون در پی عملیات تخریب علیه دارائی‌های متعلق به شهروندان سوری در استان قیصریه در مرکز ترکیه، اعلام شد.

از سویی علی یرلی‌کایا، وزیر کشور ترکیه، دوشنبه از دستگیری 67 نفر از عاملان عملیات خرابکارانه علیه دارایی‌های متعلق به شهروندان در ایالت قیصریه در مرکز ترکیه خبر داد که در پی شایعات مربوط به اقدام یک پناهجوی سوری به تجاوز به یک دختر 4 ساله سوری رخ داد.

یرلی‌کایا افزود: «شهروندان ترکیه، یک پناهجوی سوری را که شامگاه دیروز در منطقه ملک غازی در استان قیصریه به این کودک تجاوز کرده بود، دستگیر و به مقامات امنیتی تحویل دادند و تحقیقات در خصوص این حادثه آغاز شد».

وزیر کشور ترکیه تاکید کرد که کشورش نمی‌تواند اجازه دشمنی با اتباع خارجی‌ را بدهد.
واکنش اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در ارتباط با تخریب دارائی‌های شهروندان سوری در استان قیصریه، تاکید کرد: «عملیات تخریب و برافروختن آتش در خیابان‌ها، غیر قابل قبول است».

اردوغان طی سخنانی در جلسه مشورتی و ارزیابی با شهرداران گفت: «با دامن زدن به نفرت پراکنی علیه بیگانگان و پناهندگان در جامعه، نمی‌توان به هیچ هدفی دست یافت».

او افزود: «گفتمان مسموم اپوزیسیون ترکیه، علت حوادثی است که توسط گروهی کوچک در شهر قیصریه انجام شد. به باور ما توسل به سیاست بیگانه هراسی با هدف دستیابی به اهداف سیاسی، بیانگر ناتوانی است».

بیت‌الله ارگان، مختار منطقه عثمانلی در استان قیصریه نیز به «اسپوتنیک» گفت: «شهروندان ترکیه در پی تجاوز یک پناهنده سوری به دختری 4 ساله، خانه‌ها، مغازه‌ها و خودروهای متعلق به پناهجویان سوری را در چندین محله در ملک غازی در این ایالت، به آتش کشیدند».

به گفته گوکمن چیشک، استاندار قیصریه، پنج نیروی امنیتی در رویارویی با اقدامات خرابکارانه در این استان، زخمی شدند.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که 14 پرسنل امنیتی و یک آتش‌نشان در عملیات خرابکاری دارایی‌ها متعلق به پناهجویان سوری، زخمی شدند.