ولادیمیر پوتین: رژیم طالبان، متحد روسیه در مبارزه با تروریسم است

رئیس‌جمهوری روسیه، از طالبان افغانستان به‌عنوان متحد مورد اعتماد روسیه در مبارزه با تروریسم یاد کرد. به گفته ولادیمیر پوتین، مسکو سیگنالهایی از طالبان دریافت کرده که نشان دهنده آمادگی این گروه برای همکاری در مبارزه با تروریسم است. علیرغم اینکه طالبان از سال ٢٠٠٣‬ در روسیه به عنوان یک سازمان ممنوعه شناخته می‌شود، مسکو در سال‌های اخیر روابط خود با این گروه را تقویت کرده است.

با افزایش خطر حملات گروه داعش خراسان در خاک روسیه، ولادیمیر پوتین معتقد است که طالبان افغانستان می‌تواند به مسکو کمک کند چرا که این گروه تندرو، سال‌هاست که در افغانستان با داعش خراسان، یکی دیگر از گروه های افراطگرای مسلمان، مقابله می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه که جهت شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه قزاقستان به سر می‌برد، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “به طور کلی، باید با درنظر گرفتن این واقعیت که طالبان، قدرت را در افغانستان در اختیار دارد، پیش برویم. از این نظر، طالبان قطعا متحد ما در مبارزه با تروریسم است. زیرا هر دولت بالفعلی، نگران ثبات خود و سرزمینی که اداره می‌کند است.”

ولادیمیر پوتین که می‌گوید مسائلی که افغانستان با آن مواجه است نیاز به “توجه دائمی” روسیه و جامعه بین‌المللی دارد، خاطر نشان کرد که مسکو سیگنالهایی از طالبان دریافت کرده است که نشان دهنده آمادگی این گروه برای همکاری در مبارزه با تروریسم است