انتخابات پارلمانی فرانسه؛ “پیروزی” غیرقابل انتظار چپ‌ها

با پایان رای‌گیری در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه، برخلاف پیش‌بینی‌ها ائتلاف چپ‌ها موسوم به “جبهه مردمی” پیشتاز شد. گفته شده است، در بیش از ۴۰ سال اخیر در فرانسه این میزان مشارکت در انتخابات بی‌سابقه بوده است.

دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی در فرانسه در روز یکشنبه ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) در حالی انجام شد که بر اساس پیش‌بینی‌ها، احتمال برد حزب راستگرای پوپولیست “اجتماع ملی” بیشتر برآورد شده بود.

بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه به ۵۹.۷۱ درصد رسید و رکورد مرحله اول این انتخابات را شکست.در یک شگفتی تمام‌عیار، ائتلاف احزاب چپ فرانسه توانست به اکثریت نسبی در پارلمان این کشور دست یابد و از دیگر احزاب پیشی گیرد، رخدادی که به شکست حزب راست افراطی منجر شد، اما در عین حال نخست وزیر فرانسه را نیز وادار به استعفا کرد.

بر اساس اعلام اولین نتایج اعلام‌شده از مرحله دوم انتخابات پارلمانی فرانسه که روز یکشنبه ۱۷ تیر برگزار شد، این ائتلاف توانست بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد.

بر اساس اولین ارزیابی‌ها، ائتلاف چپگرای «جبهه مردمی جدید» می‌تواند بین ۱۷۲ تا ۲۱۵ کرسی به دست آورد، ائتلاف حامی مکرون ۱۵۰ تا ۱۸۰ کرسی و حزب راست افراطی در جایگاه سوم ایستاد و ۱۱۵ تا ۱۵۵ کرسی را از آن خود خواهد کرد.

با این حال، هیچ کدام از این سه بلوک سیاسی نتوانستند اکثریت مطلق را به دست آوردند، رخدادی بر خلاف پیش‌بینی‌ها که حکایت از پیروزی حزب راست افراطی داشت.

ژان لوک ملانشون از رهبران چپ در اولین سخنرانی خود پس از انتخابات با اشاره به حزب راست افراطی اعلام کرد که مردم فرانسه «بدترین راه‌حل» را کنار زدند.او به دولت کنونی مکرون حمله کرد و از نخست‌وزیر خواست کناره‌گیری کند. ملانشون گفت که «جبهه مردمی جدید» باید دولت را در دست بگیرد.

این درخواست، پاسخ مثبت گابریل اتل، نخست وزیر فرانسه، را در پی داشت که اعلام کرد روز دوشنبه استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری می‌کند و افزود که تا زمانی که لازم باشد وظایف خود را انجام خواهد داد.

ریکارد یوزویاک، سردبیر اروپای رادیو اروپای آزاد، می‌گوید برنده بزرگ انتخابات زودهنگام پارلمانی، همین اتحاد تازه ایجاد شده جناح چپ موسوم به جبهه مردمی جدید؛ ائتلافی از سبزها، سوسیال‌دموکرات‌ها، کمونیست‌ها، و حزب «فرانسه نافرمان» ژان لوک ملانشون.

او می‌گوید چیزی که باعث این شگفتی شد، اولاً، نرخ مشارکت با ۶۷ درصدی است، که بالاترین میزان در انتخابات پارلمانی فرانسه در قرن حاضر است.

به عقیده آقای یوزویاک، در عین حال مارین لوپن به رغم این ناکامی چشم‌به‌راه دو فرصت جدید خواهد بود: اینکه یک انتخابات پارلمان تازه در راه باشد، یا انتخابات آینده ریاست‌جمهوری فرانسه که در سال ۲۰۲۷ برگزار خواهد شد.

ائتلاف احزاب چپ نام «جبهه مردمی» را با الهام از ائتلافی انتخاب کردند که حدود صد سال پیش در انتخابات فرانسه مانع از پیروزی جریان راست افراطی شده بود.

از سوی دیگر، نامزدهای راه‌یافته به دور دوم همین ائتلاف بیشترین انصراف از نامزدی را انجام دادند تا راه بر پیروزی کاندیداهای دیگر بر راست افراطی هموار شود.

ژردن باردلا، از چهره‌های اصلی اجتماع ملی، بعد از اعلام نتایج اولیه در یک سخنرانی گفت که فرانسه «به دست چپ افراطی افتاد».

او امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، را متهم کرد که مردم این کشور را با مشکلات روز به روز در ماه‌های پیش رو مواجه کرده است.

اما مارین لو پن، رهبر حزب اجتماع ملی، علی‌رغم این شکست نسبت به آینده ابراز خوشبینی کرد و گفت که «حرکت رو به رشد» این جریان همچنان ادامه دارد و «پیروزی صرفا به تعویق افتاده است».

رافائل گلوکسمن، رهبر حزب سوسالیست فرانسه که در ائتلاف پیروز انتخابات حاضر است، در واکنش به نتایج گفت: «ما جلو هستیم، اما در یک پارلمان تقسیم‌شده خواهیم بود.»

او تأکید کرد که رهبران احزاب پیروز باید مانند «افراد بالغ» عمل کنند.

در دور نخست، حدود ۷۰ نماینده از جمله مارین لوپَن، رهبر حزب اجتماع ملی، برای ۵۷۷ کرسی مجلس ملی انتخاب شدند که نیمی از آن‌ها در طیف راست افراطی بودند و نیمی دیگر از سایر احزاب.به دلیل حساسیت‌های این دوره از انتخابات پارلمانی فرانسه، میزان مشارکت در آن شدیدا افزایش یافت و به بالاترین میزان از سال ۱۹۸۱ تاکنون رسید.

بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات پارلمانی تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه به ۵۹.۷۱ درصد رسید و رکورد مرحله اول این انتخابات را شکاند.

با نزدیک شدن به پایان رای‌گیری نیروهای پلیس فرانسه در شهرهای مختلف به ویژه پایتخت آماده شدند تا با اعتراضات احتمالی مقابله کنند.

رسانه‌ها گزارش دادند که ۳۰ هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه و ۵ هزار نیروی پلیس در پاریس به حالت آماده‌باش درآمدند.

عکس‌هایی از فروشگاه‌های بزرگ خیابان معروف شانزه لیزه پاریس منتشر شد که نشان می‌داد شیشه‌های فروشگاه‌ها در حال پوشانده شدن با ورقه های چوبی بودند تا آسیب نبینند.

پس از پیروزی حزب راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه شامگاه ۲۰ خرداد در یک نطق تلویزیونی پارلمان فرانسه را منحل کرد.

مکرون بعداً تأکید کرده در هر وضعیتی از مقام خود کنار نخواهد رفت و تا پایان دوره قانونی ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۷ در کاخ الیزه بر سر قدرت خواهد بود.

کاهش قدرت خرید، موضوع مهاجرت و نظام بهداشت و درمان سه موضوع اصلی در انتخابات جاری فرانسه بودند.

شرایط سیاسی تازه فرانسه در حالی است که این کشور قرار است از پنجم مرداد میزبان المپیک باشد.

تصمیم مکرون برای برگزاری انتخابات که بسیاری آن را یک قمار سیاسی خطرناک ارزیابی کردند، فرانسه را در شوک فرو برد و شمار زیادی از متحدان و حامیان سیاسی رئیس‌جمهور را خشمگین کرد.تحلیل‌گران گمانه‌زنی کرده بودند، نتیجه نهایی هر چه که باشد، پرونده دستور کار سیاسی مکرون با این انتخابات زودهنگام بسته خواهد شد، آن هم سه سال قبل از آنکه دوره ریاست‌جمهوری او به پایان برسد.