نروژ برای تقویت قابلیت دفاعی اوکراین در برابر حملات روسیه ۶ فروند جنگندۀ اف-۱۶ به کی‌یف ارائه می‌دهد

نخست‌وزیر نروژ، روز چهارشنبه ۱۰ ژوئیه (۲۰ تیر)، از ارائۀ ۶ فروند جنگندۀ اف-۱۶ به کی‌یف به هدف تقویت قابلیت دفاعی اوکراین در برابر حملات روسیه به خاک این کشور خبر داد.به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با نشست سران ناتو در واشنگتن، دولت نروژ طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای حمایت از اوکراین در دفاع از خود در برابر تهاجم نظامی روسیه، ۶ فروند جت جنگندۀ اف-۱۶ در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.

یوناس گار استور نخست وزیر نروژ، با بیان اینکه قرار است تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین در سال جاری آغاز شود، تصریح کرد: «در ترکیب با سامانه‌های دفاع هوایی، جت‌های جنگنده برای تقویت قابلیت دفاعی اوکراین در برابر حملات روسیه، حیاتی خواهند بود».

نخست وزیر نروژ سال گذشته در جریان سفر خود به کی‌یف اعلام کرده بود که دولت اسلو در ماه اوت جنگنده‌های اف-۱۶ را به اوکراین ارائه خواهد کرد، اما به تعداد این جنگنده‌ها اشاره‌ای نکرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از آن زمان تا کنون نروژ دو جت جنگندۀ اف-۱۶ را به هدف آموزش خلبانان اوکراینی، به دانمارک فرستاده است.

سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، برای ارائه کمک‌های نظامی جدید به اوکراین جهت تقویت قابلیت دفاعی خود در برابر تهاجم روسیه، ابراز آمادگی کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، با امید به تغییر مسیر جنگ به نفع کشورش، از ائتلاف ٣۲ عضوی ناتو خواسته است که تسلیحات بیشتری به کی‌یف ارئه دهند و امنیت اوکراین را تضمین کنند.به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین مدت‌ها است که خواستار تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی کشورهای غربی بوده است.

جت‌های جنگنده اف-۱۶ مجهز به یک توپ ۲۰ میلی متری هستند و می‌توانند بمب، راکت و موشک حمل کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ناتو نوشته است که اوکراین هنوز به مهمات مورد نیاز خود برای انجام عملیات تهاجمی در مقیاس بزرگ، دست نیافته است.

نروژ سومین کشور اروپایی است که جنگنده‌های اف-۱۶ را به اوکراین ارائه می‌کند.

پیش از این، دانمارک متعهد شده بود که در مجموع ۱۹ جت جنگنده به اوکراین تحویل دهد. هلند نیز متعهد شده است که ۲۴ هواپیمای جنگنده را در اختیار کی‌یف قرار دهد.