واکنش کرملین به کناره‌گیری بایدن: چهار ماه آینده می‌تواند شاهد تغییرات زیادی باشد

تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024، که قرار است در پنجم نوامبر برگزار شود، واکنش‌های گسترده جهانی را برانگیخت.

کاخ کرملین در روسیه، یک‌شنبه 31 تیر، اعلام کرد تحولات پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی را زیر نظر دارد و اضافه کرد که در این مدت «تحولات زیادی ممکن است رخ دهد.»

پایگاه خبری «لایف.رو» به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، گزارش داد: «با توجه به باقی‌ماندن چهار ماه تا انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، باید در این مدت توجه کنیم که چه اتفاقاتی خواهد افتاد و به کار خود ادامه دهیم.»

در همین راستا، کی‌ئر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، با ابراز احترام به تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی آینده در ایالات متحده، اظهار داشت که بایدن این تصمیم را بر اساس منافع مردم آمریکا اتخاذ کرده است.

نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای کناره‌گیری از انتخابات احترام می‌گذارم و مشتاقانه منتظر همکاری در دوران باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری او هستم.»

استارمر در ادامه اضافه کرد: « می‌دانم که همان‌طور که بایدن در دوران کاری خود به‌خوبی عمل کرده است، او تصمیم خود را بر اساس آنچه که به نفع مردم آمریکا می‌داند، اتخاذ خواهد کرد.»جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، یک‌شنبه 31 تیر اعلام کرد که از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که قرار است در پنجم نوامبر برگزار شود، کناره‌گیری می‌کند.

او متن اعلامیه تاریخی کناره‌گیری از انتخابات را در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد: «هم‌میهنان آمریکایی من، در طول سه سال و نیم گذشته، ما به عنوان یک ملت پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم.

امروز، آمریکا قوی‌ترین اقتصاد جهان را دارد. ما سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در بازسازی کشورمان، کاهش هزینه‌های داروی نسخه‌ای برای سالمندان و گسترش مراقبت‌های بهداشتی برای شمار بی‌سابقه‌ای از آمریکایی‌ها انجام داده‌ایم. ما به یک میلیون کهنه‌سرباز که در معرض مواد سمی قرار داشتند، مراقبت‌های پزشکی حیاتی ارائه داده‌ایم. اولین قانون ایمنی سلاح در 30 سال گذشته را تصویب کرده‌ایم. اولین زن آفریقایی-آمریکایی را به دیوان عالی منصوب کرده‌ایم و مهم‌ترین قانون اقلیمی در تاریخ جهان را به تصویب رسانده‌ایم. امروز آمریکا در بهترین موقعیت برای رهبری قرار دارد.

می‌دانم که هیچ‌کدام از این‌ها بدون شما، مردم آمریکا، امکان‌پذیر نبود. با هم، ما از همه‌گیری قرن و بدترین بحران اقتصادی از زمان بحران بزرگ عبور کردیم. ما دموکراسی خود را حفظ کرده‌ایم و روابط خود را در سراسر جهان احیا و تقویت کرده‌ایم.

بزرگ‌ترین افتخار زندگی من خدمت به عنوان رئیس‌جمهور شما بوده است. و در حالی که قصد داشتم برای انتخاب دوباره نامزد شوم، باور دارم که به نفع حزب و کشور است که کنار بروم و تمام تمرکزم را بر انجام وظایفم به عنوان رئیس‌جمهور تا پایان دوره بگذارم.

این هفته در مورد این تصمیمم با جزئیات بیشتری با ملت صحبت خواهم کرد.

فعلاً، می‌خواهم از تمام کسانی که برای انتخاب مجدد من تلاش کرده‌اند، تشکر صمیمانه کنم. می‌خواهم از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، برای همکاری فوق‌العاده‌اش در تمام این کارها تشکر کنم. و قدردانی صمیمانه خود را به مردم آمریکا برای باور و اعتمادی که به من داشته‌اید، ابراز کنم.

من امروز هم به همان چیزی باور دارم که همیشه داشته‌ام: هیچ کاری نیست که آمریکا نتواند انجام دهد – وقتی با هم این کار را انجام دهیم. فقط باید به یاد داشته باشیم که ما ایالات متحده آمریکا هستیم.»

جو بایدن اعلام کرد که از نامزدی کامالا هریس برای انتخابات نوامبر حمایت می‌کند.