مرکز اسلامی هامبورگ تعطیل و اموالش مصادره شد؛ ایران سفیر آلمان در تهران را احضار کرد

وزارت کشور آلمان اعلام کرد فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و شعبه‌های آن در شهرهای مختلف آلمان که به حکومت ایران وابسته هستند، به دلیل تبلیغ ایدئولوژی تمامیت‌گرا و خشونت‌طلب ممنوع است.

به گزارش «فرانکفورتر آلگماینه»، صبح چهارشنبه سوم مرداد، پلیس وارد مسجد «امام علی» مشهور به مسجد آبی شد و به بازرسی آن و همچنین سایر مساجد و مراکز وابسته به آن در شهرهای مختلف پرداخت.وزارت کشور آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد فعالیت این مرکز بنیادگرای اسلامی وابسته به حکومت ایران به دلیل مغایرت با قانون اساسی ممنوع شده است.

پلیس ۵۳ مکان مرتبط با مرکز اسلامی هامبورگ را در هشت ایالت از جمله برلین مورد بازرسی قرار داد، وزارت کشور آلمان فعالیت کلیه این مراکز و همچنین شعبه‌های مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان را ممنوع کرد. پلیس نیز آنها را تعطیل و اموال آنها را توقیف کرده است.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان می‌گوید ایدئولوژی که این مرکز مروج آن است با حقوق بشر، حقوق زنان و همچنین قوه قضاییه مستقل و دولت دمکراتیک مغایرت دارد. او می‌گوید ممنوعیت فعالیت این مرکز گام دیگری علیه بنیادگرایی اسلامی است.

وزارت کشور آلمان می‌گوید مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان پایگاهی تحت فرمان رهبر جمهوری اسلامی برای ایجاد یک حکومت مذهبی در آلمان فعالیت می‌کرد، این مرکز همچنین از گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان تحت فرمان حکومت ایران و یهودی‌ستیزی ستیزه‌جویانه حمایت می‌کند.

فعالیت‌های مسجد امام علی در هامبورگ، از 30 سال پیش توسط دفتر پاسداری از قانون اساسی هامبورگ زیر نظر قرار داشته است. یک گزارش اخیر نشان می‌دهد که فعالیت‌های این مرکز وابسته به حکومت ایران بوده و خط مشی آن در تضاد کامل با آزادی‌های دمکراتیک و حقوق اولیه است.

سال‌ها است که درخواست‌هایی برای تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ وجود داشته اما پس از شدت گرفتن فعالیت‌ گروه‌های بنیادگرای اسلامی در ماههای اخیر که مخالفان دولت، مقامات را به بی‌عملی متهم کردند، وزارت کشور برای رویارویی با این گروه‌ها وارد عمل شد.تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ با استقبال شهردار این شهر روبرو شده و این روز را روزی خوب برای این شهر خوانده و گفته: «اسلام افراطی و یهودی‌ستیزی جایی در یک شهر جهان‌وطن، آزاد و دمکراتیک مانند هامبورگ ندارد».آبان سال ۱۴۰۲ و به دنبال یورش گسترده‌ پلیس آلمان به دفاتر وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ، عضویت این مرکز در شورای مرکزی مسلمانان آلمان لغو شد.

جست‌وجو و بازرسی از ۵۴ ساختمان وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) در هفت ایالت هامبورگ، برلین، بایرن، نیدرزاکسن، هسن، بادن-وورتمبرگ و نوردراین-وستفالن، زمینه را برای ممنوعیت فعالیت این مرکز و زیرمجموعه‌هایش فراهم کرد.

شهردار هامبورگ پس از تعطیلی این مرکز گفت: «امروز برای جامعه شهری هامبورگ یک روز خوب است.»

پیتر چنچر در پیام خود در این باره اضافه کرد: «فعالیت‌های ضد قانون اساسی مرکز اسلامی هامبورگ از امروز پایان یافت.»

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان گفت مدارک جمع‌آوری شده در آن تحقیقات، شک و شبهه‌های مطرح شده درباره این مرکز را تایید کرد و منجر به صدور حکم تعطیلی آن شد.

او با انتشار بیانیه‌ای گفت مرکز اسلامی هامبورگ، ایدئولوژی اسلام افراطی و توتالیتر (تمامیت‌خواهی) را در آلمان ترویج می‌کند.

به گفته فایزر، این مرکز و زیرمجموعه‌هایش «از تروریست‌های حزب‌الله حمایت کرده» و «یهودستیزی تهاجمی» را گسترش می‌دهد.

او آبان سال گذشته نیز با اشاره به بازرسی ساختمان‌های مرکز اسلامی هامبورگ گفته بود برلین، تحرکات «یهودی‌ستیزانه و ضد اسرائیلی» را تحمل نمی‌کند.

وزارت کشور آلمان در بیانیه صبح چهارشنبه خود تاکید کرد مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان «نماینده مستقیم» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «ایدئولوژی انقلاب اسلامی را به صورت تهاجمی و جنگ‌طلبانه ترویج می‌کند» و «به دنبال برپایی چنین انقلابی در جمهوری فدرال آلمان» است.

بر اساس این بیانیه، چهار مسجد شیعیان تحت نظر مرکز اسلامی هامبورگ در این کشور بسته خواهند شد و دارایی‌های این مرکز نیز مصادره می‌شود.

مرکز اسلامی هامبورگ که به نام‌های «مسجد آبی» و «مسجد امام علی» نیز شناخته می‌شود، مدت‌هاست زیر نظر سازمان اطلاعات داخلی آلمان است.

تیر سال ۱۴۰۰، اداره امنیت داخلی هامبورگ به اسناد جدیدی دست یافت که نشان ‌می‌داد «مرکز اسلامی هامبورگ» نه فقط برخلاف ادعایش وابسته به جمهوری اسلامی است بلکه به «یکی از مهم‌ترین نهادهای رژیم ایران در اروپا» تبدیل شده است.

این مرکز پاییز سال گذشته اعلام کرده بود «هر گونه خشونت و افراط‌گرایی محکوم است» و همواره «از صلح، مدارا و گفت‌وگوی بین مذهبی حمایت می‌کند».

در ماه‌های گذشته تمامی احزاب سیاسی آلمان خواهان تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به دلیل رابطه‌اش با جمهوری اسلامی و گرو‌ه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان شده بودند.

معا‌ون این مرکز در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ به اتهام ارتباط با اعضای حزب‌الله لبنان که در آلمان گروه تروریستی محسوب می‌شود از این کشور اخراج شد.

نهاد اطلاعاتی هامبورگ پیش از این و در سال ۲۰۱۹ در گزارشی اعلام کرده بود حدود ۳۰ مسجد و مرکز فرهنگی در آلمان به گروه حزب‌الله لبنان وابستگی دارند.

در سالهای اخیر، مخالفان ایرانی جمهوری اسلامی نیز این مرکز را متهم می‌کردند که به پایگاهی علیه مخالفان بدل شده و خواستار تعطیلی آن بوده‌اند.در پی اقدام پلیس آلمان در بستن مرکز اسلامی هامبورگ و شماری از مراکز اسلامی مرتبط با آن، هانس اودو موتسل، سفیر آلمان در تهران از سوی مدیر کل غرب اروپا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار شد.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه بدون ذکر نام این مدیر کل آمده است که او در این نشست، «ضمن محکوم کردن اقدام خصمانه و مغایر با اصول بنیادین حقوق بشر»، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به سفیر آلمان ابلاغ کرد.رناتا آلْت، رییس کمیته حقوق بشر و کمک‌های انسان‌دوستانه پارلمان فدرال آلمان در واکنش به این موضوع، تعطیلی مراکز اسلامی جمهوری اسلامی را «یک گام مهم اما دیر هنگام» خواند.تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ با استقبال سیاستمداران این کشور از احزاب گوناگون روبرو شد. شورای یهودیان آلمان نیز از این اقدام ابراز خشنودی کرد. سفیر آلمان در تهران اما در اعتراض به این اقدام به وزارت خارجه ایران احضار شد.تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ با استقبال سیاستمداران آلمانی روبرو شد. امید نوری‌پور، رهبر حزب سبزهای آلمان در این باره گفت: «مرکز اسلامی هامبورگ مدت‌های زیادی لانه جاسوسی رژیم ایران بود. خوب شد که بالاخره بسته شد.»

بیژن جیرسرایی، دبیرکل حزب دموکرات‌های آزاد نیز از بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ ابراز خشنودی کرد و به خبرگزاری آلمان گفت، این مرکز سال‌های متمادی به دستور رهبری جمهوری اسلامی پروپاگاندای ضد دموکراسی و نفرت علیه دگراندیشان را انتشار داده است.

جیرسرایی همچنین تأکید کرد: «مقامات اقدامات قاطعانه‌تری علیه حامیان ترور و نفرت اسلام‌گرایان در کشور ما انجام دهند.»شهردار هامبورگ از حزب سوسیال دموکرات نیز از بسته شدن مرکز اسلامی این شهر ابراز خشنودی کرده و گفته است: «ممنوعیت و تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ سیاستمداران این شهر را آسوده خاطر کرد. این اقدام برای جامعه هامبورگ نیز خوب است.» پتر چنچر همچنین اضافه کرد که اسلام‌گرایی افراطی و یهودستیزی جایی در یک شهر دموکرات و گشوده به روی دنیا ندارد.

کاتارینا فگه‌بانک شهردار دوم هامبورگ از حزب سبزها نیز گفت: «این یک تصمیم بسیار خوب بود و ضربه‌ای مهم به بازوهای رژیم ضد حقوق بشر ایران.»

رناته آلت، رییس کمیته حقوق بشر حزب دموکرات‌های آزاد نیز در توییتر تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ را اقدامی دانست که “مدتها پیش باید انجام می‌شده” و حزب او بارها آن را خواسته بود: «ما نباید اجازه دهیم که حقوق بشر مانند آزادی عقیده از سوی ایران و حزب‌الله برای پروپاگاندا مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.»رییس اداره امنیت داخلی هامبورگ (نهاد حفاظت از قانون اساسی) درباره مرکز اسلامی هامبورگ گفته که این نهاد در ایالت هامبورگ از ۳۰ سال پیش و زمانی که اولین گزارش این نهاد منتشر شد مرکز اسلامی هامبورگ را تحت رصد و توجه خود قرار داد.

تورستن فوس مرکز اسلامی هامبورگ را “بازوی مهم تهران برای استقرار ایدئولوژی ضد دموکراسی و یهودستیزانه حکومت ایران در آلمان و در اروپا” دانسته است.

استقبال شورای مرکزی یهودیان

مدیر شورای مرکزی یهودیان آلمان از بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ از سوی وزارت کشور استقبال کرد. یوزف شوستر گفت: «رژیم ملاها در ایران و نیروهای نیابتی‌اش در همه دنیا در حال فعالیت هستند و هدف آنها تخریب دموکراسی ما و سبک زندگی کردن ماست.»

او در ادامه یهودستیزی خشونت‌آمیز را “هسته اصلی این ایدئولوزی نفرت” دانست که “علیه همه ما جهت‌گیری می‌کند”. به گفته مدیر شورای مرکزی یهودیان، آلمان باید هر کاری می‌تواند انجام دهد تا این نفرت دیگر گسترده نشود. شوستر افزود: «در زمانی که جامعه باز ما از داخل و خارج مورد تهدید قرار دارد ما باید در کنار یکدیگر از دموکراسی‌مان و از هرچه برای آن ضروری است دفاع کنیم.»وزارت کشور آلمان روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «مرکز اسلامی هامبورگ (معروف به مسجد آبی)، نظم قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان را نقض کرده و تحریک‌های ضدیهودی و ضداسرائیلی را گسترش می‌دهد. علاوه بر این، اعضای این مرکز پیش‌تر از اقدامات خشونت‌آمیز سازمان‌های تروریستی مانند حماس تمجید کرده و از سازمان‌های تروریستی ممنوع‌شده‌ای مانند حزب‌الله هم حمایت کرده‌اند.»

بنا بر اعلام این وزارتخانه، صبح روز چهارشنبه و به دستور دادگاه ۵۳ مورد از اماکن مرتبط با این مرکز در هشت ایالت آلمان توسط ده‌ها مأمور مورد بازرسی قرار گرفت و اموال و دارایی آنها نیز ضبط شد.

احضار سفیر آلمان در تهران

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، سفیر آلمان در تهران را احضار کرد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه به هانس اودو موتسل، سفیر آلمان گفته است: «متاسفانه آنچه که امروز در آلمان اتفاق افتاد، مصداق بارز اسلام‌ستیزی و مقابله با آموزه‌های ادیان ابراهیمی است که البته روی دیگر آن، دیکتاتوری و ترویج عامدانه خشونت است.»او همچنین این اقدام را “”نمونه آشکاری از مقابله با آزادی فکر و بیان و عملا تروبج خشونت و افراط‌گرایی” دانست.

در سال‌های گذشته بسیاری از ایرانیان ساکن آلمان و مخالف جمهوری اسلامی خواستار تعطیلی این مرکز شدند. به‌ویژه در جریان خیزش سراسری “زن، زندگی، آزادی” شمار زیادی از ایرانیان بارها در مقابل ساختمان این مرکز دست به تجمع اعتراضی زدند و بر ضرورت تعطیلی این نهاد تاکید کردند.