12کشته در حمله موشکی به «مجدل شمس» جولان اشغالی؛ اسرائیل:به حزب‌الله پاسخ قوی می‌دهیم

گروه «حزب‌الله» لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ مسئولیتی در بمباران ورزشگاه «مجدل‌شمس» ندارد و مدعی شد که مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل در پادگان «گولانی» در جولان اشغالی را هدف قرار داده است. اما ارتش اسرائیل اعلام کرد اطلاعات موثق اطلاعاتی دست داشتن حزب‌الله در حمله مجدل شمس را تایید می‌کند.

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی ارتش اسرائیل، موشک پرتاب شده به «مجدل شمس» از منطقه‌ای در شمال روستای شبعا در جنوب لبنان پرتاب شد.

هم‌زمان، در پی حمله «مجدل شمس»، نتانیاهو تصمیم گرفت بازگشت خود از واشینگتن به اسرائیل را تسریع کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو در اظهاراتی گفته، حزب‌الله بهای سنگینی برای حمله به مجدل شمس و کشتار کودکان خواهد پرداخت.

وزیر امور خارجه اسرائیل هم در واکنش به این حمله گفت حزب‌الله از خطوط قرمز عبور کرده است و ما برای جنگی همه‌جانبه علیه آن آماده می‌شویم.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد گالانت وزیر دفاع، نشستی را با مقامات امنیتی و سران موساد و شین‌بت به پایان رساند و اقدامات لازم برای پاسخ به حمله مجدل شمس را تعیین کرد.

وب سایت آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نگران این است که حمله «مجدل شمس» به جنگی همه جانبه میان اسرائیل و گروه حزب‌الله منجر شود.

ارتش اسرائیل تایید کرد که بمباران بلندی‌های جولان مرگبارترین بمباران غیرنظامیان اسرائیلی از 7 اکتبر بوده است.

ایلی بین، مدیر کل اورژانس اسرائیل، اعلام کرد که در حمله به مجدل شمس، 11 نفر کشته شدند. او افزود که 17 نفر از 34 زخمی در وضعیت بحرانی قرار دارند و ده کودک نیز در میان زخمی‌ها هستند.

پلیس و ارتش اسرائیل تأیید کردند که موشک‌ها به چندین نقطه در ارتفاعات جولان سوریه که تحت اشغال اسرائیل است، اصابت کرده‌اند. یکی از این موشک‌ها به شهرک مجدل شمس در مرز لبنان و اردن برخورد کرده است.

در همین حال، دولت لبنان خواستار «توقف فوری اقدامات خصمانه در تمام جبهه‌ها» شد. دولت لبنان در ادامه اعلام کرد: «تمام اعمال خشونت‌آمیز علیه تمامی غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم.»

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که بالگردها، آمبولانس‌ها و واحدهای مراقبت‌های ویژه سیار در این منطقه مستقر شده‌اند.

ایدان اوشالوم، امدادگر اسرائیلی، در بیانیه‌ای که توسط اورژانس اسرائیل منتشر شد، گفت: «به زمین فوتبال رسیدیم و ویرانی و اشیای در حال سوختن را مشاهده کردیم، و مجروحان روی چمن دراز کشیده بودند.»

خبرنگار خبرگزاری «فرانسه» گزارش داد که امدادگران در حال انتقال مجروحان با برانکارد از محل سقوط موشک در مجدل شمس بودند. او افزود که تعدادی از نیروهای امنیتی اسرائیل به سرعت در منطقه مستقر شدند.

از دیگر سو، پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: «افسران و تیم خنثی‌سازی بمب پلیس منطقه شمالی در حال حاضر در حال تأمین امنیت منطقه هستند تا از هرگونه خطر دیگر برای عموم جلوگیری کنند.»

این حمله موشکی پس از آن صورت گرفت که یک منبع امنیتی لبنانی اعلام کرد که چهار نفر از شبه نظامیان حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان در روز شنبه ششم مرداد کشته شدند.

از سوی دیگر، حزب‌الله تأیید کرد که چهار نفر از اعضای این گروه در حمله هوایی اسرائیل کشته شده‌اند.

اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله مورد حمایت ایران در لبنان از ابتدای جنگ اسرائیل در نوار غزه که در پاسخ به حمله 7 اکتبر حماس به شهرک‌های جنوب اسرائیل، آغاز شد، به‌طور روزانه اما محدود، به حملات موشکی، توپخانه‌ای، هوایی و پهپادی اقدام می‌کنند، ولی این تشدید تنش‌ها تاکنون به سطح جنگی تمام‌عیار نرسیده‌ است.

با وجود ادامه تبادل آتش در امتداد مرزها، نیروهای اسرائیلی در حال آماده‌سازی برای حمله احتمالی گسترده به لبنان هستند که ممکن است به‌طور قابل توجهی خطر بروز یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر را افزایش دهد؛ جنگی که احتمالاً دخالت ایران و ایالات متحده را نیز در پی خواهد داشت.