بایدن خواهان محدودیت دوران خدمت قضات دادگاه عالی آمریکا شد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه خواستار اصلاحات اساسی در ساختار دادگاه عالی آمریکا شد که شامل محدود کردن دوره خدمت قضات این دادگاه و ایجاد یک آیین‌نامه اخلاقی برای آنهاست.

به گزارش «بی‌بی‌سی»، این ابتکار با هدف «بازگرداندن اعتماد و مسئولیت‌پذیری» در بحبوحه منازعات سیاسی فزاینده پیرامون این دادگاه که در حال حاضر گرایش م

بایدن پیشنهاد پایان دادن به مادام‌العمری دوران خدمت قضات را مطرح کرده و از یک دوره 18 ساله برای تصدی آنها حمایت می‌کند، به طوری که هر دو سال یک قاضی جدید منصوب شود. این روش متناوب به منظور کاهش سیاسی‌سازی دادگاه و بازتاب بهتر جمعیت است.

علاوه بر این، بایدن خواستار اصلاحیه‌ای در قانون اساسی برای محدود کردن مصونیت ریاست جمهوری شده است، تا با تصمیم اخیر دیوان عالی که از روسای جمهوری پیشین در برابر پیگرد قانونی برای «اعمال رسمی» محافظت می‌کند، مقابله کند.

اتهامات نقض اصول اخلاقی اعتبار دادگاه عالی آمریکا را خدشه‌دار کرده است. برای مقابله با این موضوع، بایدن بر یک آیین‌نامه اخلاقی قابل اجرا تأکید دارد که قضات را ملزم به گزارش دادن هدایای دریافتی و خودداری از فعالیت‌های سیاسی آشکار می‌کند.

این پیشنهاد برای اصلاحات در حالی مطرح شده است که دموکرات‌ها به دنبال جلب رأی‌دهندگان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر هستند. با این حال، تصویب این اصلاحات در کنگره به دلیل کنترل جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان و رضایت این حزب از ترکیب فعلی دادگاه بعید به نظر می‌رسد.

در واکنش به طرح بایدن، جمهوری‌خواهان، از جمله رئیس‌جمهوری پیشین دونالد ترامپ و سناتور لیندسی گراهام، از اصلاحات مورد نظر به عنوان تلاش‌هایی برای تضعیف مشروعیت دادگاه انتقاد کرده‌اند. آن‌ها استدلال می‌کنند که دموکرات‌ها در زمانی که دادگاه گرایش لیبرال‌تری داشت، به دنبال چنین تغییراتی نبودند.

ترامپ به ویژه این تلاش‌ها را «غیرقانونی» و حمله به «نهاد مقدس» دادگاه عالی ایالات متحده توصیف و آن‌ را به عنوان یک «مانوور سیاسی» علیه خود و دادگاه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قلمداد کرده است.