آمریکا تحریم‌هایی را علیه واسطه‌‌گرهای ایرانی مرتبط با خرید موشک‌ و پهپاد اعمال کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا، سه‌شنبه 9 مرداد پنج نفر و هفت شرکت را در چین و ایران به اتهام کمک به توسعه برنامه‌های موشک‌های بالستیک و فناوری‌های پهپادی ایران تحریم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تحریم‌ها افراد و شرکت‌هایی را در چین، هنگ‌کنگ و ایران هدف قرار داده است که در خرید قطعات کلیدی برای نهادهای «وابسته» به وزارت دفاع و نیروهای مسلح ایران نقش دارند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «اقدامی که امروز انجام شد، شرکت‌های اصلی و عوامل مورد اعتماد دیگری را نشان می‌دهد که تهران از طریق آن‌ها به دنبال دستیابی به این قطعات است».

نلسون، افزود که ایالات متحده «به تحمیل هزینه‌ها بر کسانی که توانایی ایران برای تولید این سلاح‌های مرگبار را تسهیل می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

وزارت خزانه‌داری همچنین خاطرنشان کرد که افراد و شرکت‌های تحریم‌شده در خرید شتاب‌سنج‌ها و دستگاه‌های جهت‌سجنی مورد استفاده در سامانه‌های هدایت، ناوبری و کنترل برنامه‌های موشک‌های بالستیک و پهپادهای وزارت دفاع ایران مشارکت دارند.

این تحریم‌ها همچنین شامل یک شرکت صوری توسعه فناوری مستقر در چین به نام «پکن شاینی نایتس» و یک شرکت صنعتی دیگر در ایران به نام «الکترو اپتیک سیران» شده است.

تحریم‌هایی که امروز [سه‌شنبه] اعلام شد، جدیدترین مورد در مجموعه تحریم‌هایی است که توسط وزارتخانه‌های خزانه‌داری و خارجه آمریکا به منظور مجازات نهادهای مشارکت‌کننده در برنامه‌های موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران اعمال می‌شود.