اجتناب برخی خطوط هوایی از ورود به آسمان ایران و اسرائیل

خطوط هوایی سنگاپور و تایوان و چین عبور از حریم هوایی ایران را متوقف کرده‌اند.

این شرکت‌های هواپیمایی آسیاسی از بیم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه مسیر خود را به آسیای مرکزی تغییر داده‌اند تا از آسمان ایران عبور نکنند.

به گزارش «بلومبرگ»، داده‌های وب‌سایت «فلایت‌ رادار24» نشان می‌دهد که هواپیماهای این شرکت‌ها مسیر خود را از ایران به ترکمنستان و آذربایجان تغییر داده‌اند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که دولت ایران، اسرائیل را عامل ترور رهبر سیاسی حماس در تهران خواند و اعلام کرد که انتقام خواهد گرفت.

این درحالی است که سنگاپور ایرلاین تازه دو ماه بود که پرواز بر فراز ایران را از سرگرفته بود، دور زدن ایران برای این شرکت به افزایش هزینه و زمان پرواز منجر می‌شد.

شرکت‌های هواپیمایی از آسمان ایران برای پرواز به اروپا، آسیای جنوبی و هند استفاده می‌کنند. گروه او پس که اطلاعات مربوط به خطرات پروازها را منتشر می‌کند هشدار داده که یک حمله قریب‌الوقوع از سوی ایران و متحدانش به اسرائیل مشابه حملات فروردین گذشته کاملا قابل انتظار است. اطلاعات منتشر شده توسط این گروه نشان می‌دهد که خطر برای پروازهایی که از آسمان ایران و همچنین سایر کشورهای خاورمیانه شامل عراق، لبنان، اسرائیل، اردن، سعودی، مصر قابل تصور است.

اطلاعات این گروه نشان می‌دهد شرکت‌های هوایی منطقه از جمله امارت ایرلاینز و قطر ایرویز همچنان بر فراز ایران پرواز می‌کنند.

از سوی دیگر برخی شرکت‌های هوایی نیز پروازهای خود به اسرائیل را متوقف کرده‌اند. به گزارش شبکه «کان» اسرائیل، ایرایندیا و شرکت لهستانی لوت از جمله پانزده شرکت هواپیمایی هستند که تا صبح جمعه پرواز خود را به اسرائیل متوقف کرده‌اند.

در همین حال «سی‌ان‌ان» گزارش داده است که شرکت هواپیمایی ایتالیایی «ای تی ا» نیز اعلام کرده است که از صبح جمعه پرواز به فرودگاه تل‌آویو را متوقف کرده است.

لوفت‌هانزا، دلتا و یوناتید ایرلاینز نیز در دو روز اخیر پروازهای خود به مقصد تل‌آویو را لغو کردند.