آمریکا: منصوب شدن السنوار به ریاست حماس موضع ما در قبال مذاکرات غزه را تغییر نمی‌دهد

پس از اعلام «حماس» در روز سه‌شنبه مبنی بر انتخاب یحیی السنوار به‌عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش فلسطینی، کاخ سفید چهارشنبه 17 مرداد تأکید کرد که منصوب شدن السنوار به ریاست حماس در موضع ایالات متحده در قبال مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا تغییری ایجاد نکرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «با انتصاب السنوار تغییری در موضع ما در قبال مذاکرات به وجود نیامده است.»

کربی همچنین با بیان این‌که السنوار به عنوان یک تصمیم‌گیرنده باید توافق آتش‌بس را بپذیرد و گروگان‌ها را آزاد کند، خاطرنشان کرد: «او تنها تروریستی است که دستانش به خون مردم بی‌گناه، که برخی از آن‌ها آمریکایی هستند، آلوده است.»

«پیشنهاد آتش‌بس 6 هفته‌ای»
سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در ادامه، به خبرنگار «العربیه» توضیح داد که توافق میان اسرائیل و حماس به دلیل عدم امضای طرفین پذیرفته نشده است.

او همچنین گفت: «معتقدیم که هر دو طرف باید آخرین تلاش‌های خود را برای رسیدن به یک نتیجه در این زمینه انجام دهند.»

این مقام آمریکایی با بیان این‌که پیشنهاد آتش‌بس روی میز است، گفت:«این پیشنهاد خوبی است؛ آتش‌بس شش هفته‌ای برای ما فراهم می‌کند و آسیب‌پذیرترین گروگان‌ها را آزاد می‌کند.»

جان کربی افزود:«معتقدیم که شکاف‌ها به اندازه کافی نزدیک شده‌اند و می‌توان آن‌ها را ترمیم کرد»، وی همچنین توضیح داد که برخی از جزئیات مربوط به اجرای توافق نیاز به مذاکره بیشتر بین طرفین دارد تا بتوان به این توافق دست یافت.

تاکید حمایت آمریکا از اسرائیل
این سخنگو در مورد پاسخ دادن ایران به اسرائیل گفت: «اول و مهم‌تر از همه، ما نمی‌خواهیم شاهد حمله ایران باشیم و از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا ببینیم چه اقداماتی می‌توانیم برای کاستن از تنش‌ها انجام دهیم.»

کربی نیز افزود: «اگر حمله‌ای از سوی ایران به اسرائیل صورت گیرد، چیزی که می‌توانم با اطمینان بگویم این است که ایالات متحده آماده خواهد بود تا با مجموعه‌ای از قابلیت‌های نظامی به اسرائیل در دفاع از خود کمک کند.»

حذف السنوار
از سوی دیگر، یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در حساب کاربری خود در شبکه «ایکس» با اشاره به منصوب شدن یحیی السنوار به‌عنوان رئیس حماس، او را «تروریستی بزرگ» توصیف کرد. این وزیر اسرائیلی خواستار حذف السنوار شد و نوشت: «منصوب شدن یحیی السنوار به‌عنوان رهبر جدید جنبش حماس، انگیزه دیگری به ما می‌دهد تا برای حذف سریع او و نابودی این «سازمان شرور»اقدام کنیم».

تهدیدهای اسرائیل علیه السنوار
اسرائیل السنوار را مغز متفکر حمله هفت اکتبر به شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیلی در مناطق موسوم به غلاف نوار غزه می‌داند و خواستار دستگیری یا قتل او شده است. اسرائیل همچنین تأکید کرده که به السنوار، که احتمالاً از زمان آغاز جنگ اکتبر در یکی از تونل‌های نوار غزه پنهان شده است، اجازه نمی‌دهد بگریزد یا کنترل غزه را دوباره به دست گیرد.

برخی تحلیلگران معتقدند که منصوب شدن السنوار به‌عنوان جانشین هنیه، مذاکرات آتش‌بس در غزه که با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر در حال انجام بود را پیچیده‌تر خواهد کرد.

تحلیلگران این انتصاب از سوی حماس را پیامی چالش‌برانگیز برای تل‌آویو در واکنش به ترور اسماعیل هنیه دانستند و اشاره کردند که السنوار همان کسی است که اسرائیلی‌ها تاکنون برای آزادی گروگان‌های خود با او مذاکره می‌کردند.

السنوار پیش از منصوب شدن وی به جانشینی هنیه برای ریاست جنبش حماس، تاکید کرده بود فردی به ریاست این جنبش فلسطینی منصوب شود که از روابط خوبی با ایران و سوریه برخوردار باشد.