همکاری پیک پیام‌رسان حماس با اسرائیل باعث شناسایی و بمباران مخفیگاه«محمد ضیف» شد

یک ماه پس از کشته شدن «محمد ضیف»، فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش فلسطینی «حماس»، در حمله هوایی اسرائیل به غزه، منابع «العربیه» فاش کردند که یک «پیام‌رسان» از گردان‌های القسام باعث شد تا مخفیگاه محمد ضیف شناسایی و بمباران شود.

بر اساس گزارش یک منبع امنیتی مسئول در حماس، تحقیقات پس از کشته شدن محمد ضیف نشان داد که اعتراف پیک پیام‌رسان که پیام‌ها را از محمد شبانه، مسئول تیپ رفح در گردان‌های القسام، منتقل می‌کرد، باعث شد مکان جلسه ضیف و رافع سلامه، مسئول تیپ خان یونس افشا و شناسایی شود.

بر اساس گزارش این منابع، این خبرچین که از اعضای یک خانواده بزرگ در رفح است، محل جلسه این دو فرمانده ارشد القسام را افشا کرده که بلافاصله ترور شدند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که این خبرچین، که همچنان تحت بازجویی است، پیش از این اطلاعاتی درباره محل حضور محمد شبانه، مسئول تیپ رفح، ارائه کرده بود. شبانه در طول جنگ غزه سه بار هدف ترور قرار گرفت.

تحقیقات نشان داد که این پیام‌رسان نقشه‌های کاملی از شهر رفح، به‌ویژه منطقه یبنا، شامل شبکه تونل‌ها، کارگاه‌های ساخت سلاح، مواد منفجره، موشک‌ها و پهپادها را به اسرائیل تحویل داده است.

اعترافات پیام‌رسان القسام تأیید کرد که او محل حضور بسیاری از مسئولان را به افسران رابط خود لو داده است، چرا که وی به دلیل وظیفه‌اش در حمل و نقل روزانه پیام‌های دست‌نویس، با مسئول تیپ رفح و سایر مسئولان در رفح و خارج از آن در ارتباط بوده است.

این خبرچین در جریان بازجویی در خصوص ترور محمد ضیف، اعتراف کرد که اسرائیل عکسی را به او نشان داده و او تایید کرده که ضیف را در منطقه‌ای دیده که رافع سلامه در آن پناه می‌گرفت. اسرائیلی‌ها به او گفته بودند که به محض اطلاع از حضور فرمانده گردان‌های القسام، در آن مکان، به آن‌ها خبر دهد. هنگامی که او در حال رساندن پیام روزانه بود، محمد ضیف را در آنجا مشاهده کرد و اسرائیل او را ترور کرد.

در همین راستا، این منبع به «العربیه» فاش کرد که دستگاه امنیت عمومی دیگر مسئولیت حفاظت از شخصیت‌ها و تأمین مکان‌های امن برای آن‌ها را مانند گذشته بر عهده ندارد؛ و با افزایش ترورها و نفوذهای مکرر به ساختار حماس، هر مسئول باید به طور مستقل امنیت خود را تأمین کند.پیشتر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که محمد ضیف، فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، در حمله هوایی اسرائیل به غزه در ماه گذشته کشته شده است.

در بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل منتشر کرد، آمده است: «در 13 ژوئیه 2024، هواپیماهای جنگی ارتش منطقه خان یونس را بمباران کردند و پس از ارزیابی‌های اطلاعاتی، تأیید می‌شود که محمد ضیف در این حمله کشته شده است.»

ارتش اسرائیل اضافه کرد که ضیف نفر دوم در حماس بود و از طراحان و مجریان حمله هفت اکتبر به اسرائیل به شمار می‌رفت.

وزارت بهداشت نوار غزه گفت که در این حمله بیش از 90 نفر کشته شدند، اما حماس وجود ضیف در میان آنها را رد کرد.