محمود عباس در پارلمان ترکیه: «به غزه خواهم رفت»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، پنج‌شنبه 25 مرداد در سخنرانی خود در برابر پارلمان ترکیه اعلام کرد که با «تمام اعضای رهبری فلسطین» به نوار غزه خواهد رفت و خواستار «تأمین دسترسی آن‌ها به این منطقه» شد.

عباس، که به زبان عربی صحبت کرد و متن آن توسط خبرگزاری فلسطینی «وفا» منتشر شد، از رهبران جهان و دبیرکل سازمان ملل دعوت کرد تا به غزه سفر کنند.

او گفت که پس از رفتن به نوار غزه از آنجا عازم شهر قدس خواهد شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، در روز سه‌شنبه در مسکو به ترکیه سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری «فرانسه»، وی چهارشنبه در آنکارا با رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه، دیدار و درباره آتش‌بس در غزه و روند صلح گفت‌وگو کرد.

این در حالی است که بنا بر برخی گزارش‌ها مذاکرات در دوحه درباره آتش‌بس غزه که احتمال می‌رود ادامه یابد در فضای بدبینانه‌ای از‌سر گرفته شده است و کماکان شکاف‌های بزرگی در میان دیدگاه‌های طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد.رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکیه در دیدار با محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که بر افزایش فشار جامعه بین‌المللی بر اسرائیل تاکید کرد.

ترکیه از آقای عباس دعوت کرده است که در پارلمان این کشور سخنرانی کند.

این دعوت در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در کانگرس امریکا صورت گرفته است.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز چهارشنبه، ۲۴ اسد، در اعلامیه‌ای نوشت که اردوغان در دیدار با عباس شماری از کشورهای غربی را به سکوت در مورد حملات اسرائیل به غزه و حمایت از اسرائیل متهم کرده است.

برپایه این اعلامیه، اردوغان و عباس درباره آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کردند.

رئيس‌جمهوری ترکیه در این گفت‌وگو خواستار اقدام تمام کشورها به ویژه کشورهای اسلامی برای برقراری آتش‌بس در غزه شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دعوت رسمی اردوغان به ترکیه سفر کرده و قرار است روز پنجشنبه، ۲۵ اسد، در نشست فوق‌العاده پارلمان ترکیه سخنرانی کند. ترکیه گفته است سخنرانی محمود عباس در پارلمان این کشور در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کانگرس امریکا صورت می‌گیرد.

اردوغان در یک نشست حزبی خود گفت: «ما نشان خواهیم داد که آقای عباس حق سخنرانی در پارلمان ما را دارد، مانند نتانیاهو که حق سخنرانی در کنگره امریکا را دارد.»

آقای اردوغان همچنین گفت که قصد دعوت از اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را هم داشت.

ترکیه یکی از حامیان جدی فلسطین است. اخیرا ترکیه با متوقف‌کردن تمام تجارتش با اسرائیل، برای پیوستن به آفریقای جنوبی در پرونده نسل‌کشی علیه اسرائيل در دیوان بین‌المللی کیفری درخواست داد.