حماس پیشنهاد جدید واشینگتن را برای آتش‌بس در غزه را رد کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل همچنان بر ادامه حضور خود در «محور فیلادلفیا» در مرز میان غزه و مصر تأکید دارد. این در حالی است که برخی از مذاکره‌کنندگان اسرائیلی معتقدند این درخواست مانع از رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه می‌شود.

نتانیاهو این شرط را کمی پس از ورود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به اسرائیل اعلام کرد. همچنین، دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتشار اطلاعات محرمانه درباره مذاکرات می‌تواند توانایی دستیابی به توافق برای تبادل گروگان‌ها با حماس را کاهش دهد.

در روزهای اخیر، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی به نتانیاهو پیشنهاد داده‌اند که برای بازگرداندن گروگان‌های زنده اسرائیلی، به طور موقت از محور فیلادلفیا عقب‌نشینی کنند، اما نتانیاهو با این پیشنهاد مخالفت کرده و آن را غیرقابل مذاکره دانسته است.

در همین حال، مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر برای دستیابی به آتش‌بس در غزه همچنان ادامه دارد. به گفته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، توافقی که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی منجر شود، نزدیک‌تر از همیشه است. با این حال، حماس با رد این خوش‌بینی‌ها، تأکید کرده که اسرائیل همچنان مانع از رسیدن به هر گونه توافق است.

نتانیاهو همچنین تاکید کرده است که برای دستیابی به یک توافق مناسب و بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی، فشار نظامی و دیپلماتیک بیشتری بر حماس و رهبر آن، یحیی سنوار، باید اعمال شود.

این اظهارات در حالی مطرح شد که بلینکن وارد اسرائیل شده و قرار است پیش از آغاز مجدد مذاکرات آتش‌بس در قاهره، با نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی دیدار کند. این نهمین سفر بلینکن به منطقه از زمان آغاز جنگ غزه در هفت اکتبر سال گذشته است.

هم‌زمان با سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل، حماس پیشنهاد جدید واشینگتن را برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها رد کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را به «طولانی کردن جنگ» متهم کرد.

این گروه در بیانیه‌ای در روز یکشنبه اعلام کرد: «پس از اطلاع میانجی‌ها درباره آنچه در دور آخر مذاکرات در دوحه رخ داد، بار دیگر به این نتیجه رسیدیم که نتانیاهو همچنان در حال ایجاد مانع بر سر راه دستیابی به توافق است.»
این بیانیه در حالی منتشر شد که وزیر خارجه آمریکا به عنوان بخشی از تلاش‌ واشینگتن برای میانجی‌گری به تل‌آویو سفر کرد.

دولت بایدن در تلاش است تا شکاف بین اسرائیل و حماس را در مورد کنترل گذرگاه‌های مرزی، تعداد و هویت گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان امنیتی که آزاد می‌شوند و مدیریت آینده غزه از بین ببرد.
جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روز جمعه گفت که طرفین «بیش از همیشه» به یک توافق نزدیک شده‌اند.
حماس در بیانیه خود نتانیاهو را به «تعیین شرایط و خواسته‌های جدید با هدف تضعیف تلاش‌های میانجی‌ها و طولانی کردن جنگ» متهم کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل همواره درخواست کرده که بقایای گروه حماس نقشی در آینده غزه نداشته باشند، خواسته‌ای که از سوی حماس رد شده است.
نتانیاهو پیش‌تر در روز یکشنبه بر مطالبات اسرائیل پافشاری کرد و گفت «مصمم هستیم از خود دفاع کنیم».
به گزارش آکسیوس، رد پیشنهاد آمریکا از سوی حماس هدف بایدن را برای دستیابی به توافق در این هفته تقریبا غیرممکن می‌کند و احتمال حمله جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان به اسرائیل را افزایش می‌دهد.

نتانیاهو حماس را به “لج‌بازی” در مذاکرات متهم کرد
نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه دور جدید مذاکرات برای توافق آتش‌بس در غزه، حماس را به “لج‌بازی” در مذاکرات متهم کرد و خواستار افزایش فشار بر این گروه تروریستی شد.

بنیامین نتانیاهو در روز یکشنبه ۱۸ اوت در جلسه کابینه گفت: «حماس تا این لحظه حتی نماینده‌ای به مذاکرات در دوحه نفرستاده است. بنابراین فشار باید بر حماس و یحیی سنوار [جانشین اسماعیل هنیه در ریاست دفتر سیاسی حماس] وارد شود، نه بر دولت اسرائیل.»

او با اعلام اینکه تل‌آویو وارد مذاکرات بسیار پیچیده شده است، گفت: «مواردی در مذاکرات هست که می‌توان در مورد آنها انعطاف نشان داد و برخی موارد هم هستند که امکان امتیازی‌دهی وجود ندارد. ما به‌خوبی می‌دانیم چگونه بین این دو تفاوت قائل شویم.»

نتانیاهو معتقد است: «اصولی وجود دارد که برای امنیت کشور حیاتی است و باید به آنها پایبند ماند».

دور جدید مذاکرات آتش‌بس هفته جاری در قاهره از سر گرفته خواهد شد.