آماری «تکان‌دهنده» از یونیسف: ابتلای 77 میلیون کودک به سوء‌تغذیه در خاورمیانه و شمال آفریقا

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) دوشنبه 29 مرداد در بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره این که حداقل 77 میلیون کودک و نوجوان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل بحران‌ها از نوعی سوءتغذیه رنج می‌برند، چنین آماری را «تکان‌دهنده» توصیف کرد.

در بیانیه سازمان «یونیسف» آمده است که «حداقل 77 میلیون کودک (یک سوم از مجموع کودکان) در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نوعی سوءتغذیه رنج می‌برند.»در ادامه این بیانیه آمده است: «55 میلیون کودک در منطقه از اضافه وزن یا چاقی رنج می‌برند و این نوع سوءتغذیه در میان کودکان سن مدرسه در تمامی 20 کشور منطقه افزایش یافته است.»

با این وجود «یک سوم کودکان و نوجوانان در سن مدرسه از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند»، در حالی که «24 میلیون کودک دیگر از کمبود تغذیه، از جمله کوتاهی قد و لاغری شدید، رنج می‌برند.»

صندوق کودکان سازمان ملل متحد همچنین به عوامل منفی تاثیرگذار بر رشد کودکان در منطقه اشاره کرد.

این نهاد سازمان ملل در گزارش خود ضمن یک چالش بزرگ دانستن سوءتغذیه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا آن را ناشی از پیامدهای پیچیده بحران‌های مداوم، بی‌ثباتی سیاسی، تغییرات آب و هوایی و قیمت‌های بالای مواد غذایی عنوان کرد.به گقته این نهاد سازمان ملل، بدتر شدن بحران سوء تغذیه در منطقه به دلیل ماهیت و نحوه تغذیه کودکان، عدم دسترسی به غذای مغذی، آب سالم، مراقبت‌های پزشکی و سایر خدمات ضروری و همچنین گسترش غذاهای ارزان و ناسالم (…) سرشار از نمک، شکر و چربی است.

بر اساس بیانیه یونیسف، علاوه بر این، زمینه‌ای از «درگیری‌های دائمی، بی‌ثباتی سیاسی، شوک‌های اقلیمی و افزایش قیمت مواد غذایی همه در کنار هم، کودکان را از حق داشتن غذای مغذی محروم و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر محدود می‌کند.

آدل خدر، مدیر یونیسف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای اعلام کرد: «تنها یک سوم کودکان غذای مغذی دریافت می‌کنند». او با «تکان دهنده» خواندن این آمار در سال ۲۰۲۴، تاکید کرد که «با تداوم درگیری‌ها، بحران‌ها و سایر چالش‌ها» در منطقه، خطر بدتر شدن آن وجود دارد.

بر اساس گزارشی که در ماه ژوئیه توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سایر آژانس‌های سازمان ملل منتشر شد، ۷۳۳ میلیون نفر، معادل ۹ درصد از جمعیت جهان در سال ۲۰۲۳ از گرسنگی رنج برده‌اند.

حدود ۲.۳ میلیارد نفر نیز در وضعیت ناامنی غذایی متوسط ​​یا شدید هستند، یعنی مجبورند هرازگاهی یک وعده غذایی را حذف کنند. بیش از یک سوم جمعیت جهان، از جمله ۷۲ درصد از مردم در فقیرترین کشورها، توانایی تامین یک رژیم غذایی سالم را ندارند.