جنبش فلسطینی «فتح»: اسرائیل با کشتن یک عضو فتح قصد دارد جنگ منطقه‌ای را شعله‌ور کند

در پی کشته شدن خلیل المقدح، یکی از فرماندهان گردان‌های شهدای الأقصى، شاخه نظامی جنبش فتح، (جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین)؛ یکی از مقامات این جنبش، اسرائیل را به تلاش برای گسترش جنگ در منطقه متهم کرد.

توفیق الطیراوی، عضو جنبش فتح در رام‌الله، چهارشنبه 31 مرداد اعلام کرد که اسرائیل خلیل المقدح را با حمله هوایی به شهر صیدا در جنوب لبنان کشته تا جنگ منطقه‌ای گسترده‌ای را شعله‌ور سازد.خبرگزاری «فرانسه» به نقل از الطیراوی گزارش داد که «نیروهای اشغالگر در همه جا از خون فلسطینیان به عنوان سوخت برای شعله‌ور کردن چنین جنگی استفاده می‌کنند.»

جنگنده اسرائیلی
گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح در بیانیه‌ای ضمن تایید کشته شدن یکی از فرماندهان خود اعلام کرد که یک جنگنده اسرائیلی خلیل المقدح را در حالی که «در حال انجام وظیفه نظامی خود در نبرد طوفان الاقصی» بود، هدف قرار داده است.

جنبش فتح در بیانیه‌ای از نقش خلیل المقدح در حمایت و پشتیبانی از عملیات حماس در غزه و همچنین نقش بزرگ او در «حمایت از گروه‌های مقاومت در طول سال‌های متمادی در کرانه باختری» قدردانی کرد.

«همکاری با سپاه پاسداران»
از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد المقدح مشغول انتقال پول و اسلحه به کرانه باختری بود و افزود که او با سپاه پاسداران ایران همکاری می‌کرد.

به گزارش شبکه «13» اسرائیل به نقل از منابع اسرائیلی، این فرمانده فلسطینی همچنین سلاح‌هایی را از ایران به گروه «حزب‌الله» در لبنان منتقل می‌کرد.

شایان ذکر است که منابع «العربیه» اولین کسانی بودند که هویت فرد کشته شده در حمله اسرائیل به منطقه «الفیلات» در نزدیکی اردوگاه آوارگان فلسطینی عین الحلوه در شهر صیدا را فاش کردند.گفتنی است که این ترور دومین مورد در کمتر از دو هفته است که شهر صیدا را هدف قرار می‌دهد، زیرا اسرائیل در نهم اوت جاری سامر الحاج، مسئول حماس، را هدف حمله قرار داده بود.

این حملات اسرائیل در داخل لبنان در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل، به‌ویژه پس از کشته شدن فؤاد شکر، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله، در حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت در تاریخ 30 ژوئیه، افزایش یافته است.

بمباران اسرائیل بر حومه جنوبی بیروت و کشته شدن فواد شکر زمانی رخ داد که چند ساعت پس از آن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در سفر به تهران در محل اقامتگاهش ترور و به اسرائیل نسبت داده شد.

به دنبال ترور هنیه در تهران و کشته شدن فواد شکر در ضاحیه جنوبی بیروت، ایران و حزب‌الله تهدید کرده‌اند که به اسرائیل با اقدامی بازدارنده به شدت و به‌طور غافلگیرانه‌ای پاسخ خواهند داد.