خانه / اخبار مهم روز / «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا : رژیم تهران در ترور نخست وزیر سابق لبنان دست داشته است.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا : رژیم تهران در ترور نخست وزیر سابق لبنان دست داشته است.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا گفته که رژیم تهران در ترور نخست وزیر سابق لبنان دست داشته است.
به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه «المستقبل» وزیر دفاع آمریکا این سخنان را در مصاحبه تلفنی با نشریه دانش آموزی «اسلاندر» در شهر سیاتل آمریکا بیان کرده است.
براساس این گزارش، وزیر دفاع آمریکا گفته: نظام ایران مسئول ترور رفیق الحریری است و صلح و ثبات منطقه را تهدید می کند.
رفیق الحریری نخست وزیر سابق لبنان و پدر «سعد الحریری» نخست وزیر فعلی این کشور در سال 2005 میلادی هنگام عبور کاروان حامل وی از خیابانی در بیروت، هدف انفجار تروریستی از پیش طراحی شده ای قرار گرفت و به همراه بیست و یک نفر از همراهان و محافظان خود کشته شد. این ترور در اثر جاسازی بمبی 1000 کیلویی در یک خودرو به وقوع پیوست.

در جریان این ترور، عناصری از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و رژیم اسد که آنزمان در خاک لبنان حضور نظامی داشت، متهم شدند. رژیم اسد دو ماه بعد از قتل حریری مجبور شد خاک لبنان را ترک کند. این رژیم 29سال لبنان را اشغال کرده بود.

جیمزماتیس اعمال خصمانه رژیم ایران را که در منطقه و به‌طور مشخص در سوریه صورت می‌گیرد یادآوری کرد. رژیم ایران شبه‌نظامیان و مزدوران خود را بسیج کرده و یک جنگ فرقه‌گرایی را برای تضمین بقای اسد در قدرت، هدایت می‌کند. این چیزی بود که وزیر دفاع آمریکا بار دیگر بر آن تأکید کرد. وی گفت اگر حمایت و کمک رژیم ایران از رژیم سوریه و وتوی روسیه در سازمان ملل نبود، اسد نمی‌توانست به قتل صدها هزار نفر از مردمش ادامه دهد. ماتیس یادآوری کرد دلایل زیادی از همکاری رژیم ایران و روسیه با بشار اسد وجود دارد. یکی از این دلایل پایگاه نظامی روسیه است که 40سال است در این کشور گسترش یافته است.

وی افزود آنها به بهانه جنگ با داعش حضور خود در سوریه را توجیه می‌کنند در حالیکه عکس آن عمل می‌کنند و خون مردم بی‌گناه سوریه را بر زمین می‌ریزند.وزیر دفاع آمریکا همچنین گفته: مردم و حکومت ایران یکی نیستند.
وی گفت: مشکل، قطعا مردم ایران نیستند، این حکومت ایران است که عمال خود را برای انجام عملیات تروریستی می‌فرستد.
“به گزارش یورونیوز، آقای متیس در گفتگو با ایسلندر (نشریه دبیرستان مرکر ایسلند واشنگتن) حکومت ایران را یک حکومت قاتل توصیف کرد و گفت: به خاطر داشته باشیم که آن‌ها چند سال پیش و در جریان انقلاب سبز بسیاری از مردم ایران را کشتند و بسیاری از جوانان را به زندان انداختند.