خانه / اخبار مهم روز / مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی درگذشت

مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی درگذشت

مریم میرزاخانی،

منابع خبری ایران روز شنبه 15 ژوئیه 2017 از درگذشت مریم میرزاخانی، ریاضیدان معروف ایرانی، خبر دادند.

این ریاضدان ایرانی از چهار سال پیش به بیماری سرطان سینه مبتلا شده بود.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، به نقل از امیر دانشگر، رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف تهران خانم میرزاخانی شب گذشته در ایالات متحده آمریکا درگذشت.

طبق این گزارش رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف گفته است: «طی تماسی که با یکی از اساتید دانشگاه استنفورد داشتیم، متاسفانه ایشان با تسلیت به جامعه علمی ایران این خبر ناگوار را تایید کرد.»

مریم میرزاخانی برنده جوایزی در زمینه ریاضیات جوایز متعددی را کسب کرده است.از جمله برنده جایزه «ستر» از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 و جایزه کلی و مدال فیلدز در سال 2014 است. وی همچنین از سال 2008 در دانشگاه استنفورد با عنوان استاد دانشگاه مشغول به‌کار شد. این ریاضی‌دان ایرانی پیش از این نیز استاد دانشگاه پرینستون بود.

مریم میرزاخانی نخستین زنی است که جایزه فیلدز را از آن خود کرده است. او پیشتر نیز در سال‌های 1994 و 1995 در المپیاد‌های ریاضی مدال طلا گرفته بود. میرزاخانی در دوران سکونت در ایران دوره متوسطه را در دبیرستان فرزانگان تهران گذراند. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۷۸ در رشته ریاضیات از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد. این نابغه ریاضی بعدها از دانشگاه هاروارد در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شد.