ازدواج سلطنتی جنجالی و پر حاشیه در نروژ

– شاهزاده مارتا لوئیز دختر بزرگ و فرزند ارشد پادشاه و ملکه نروژ که امروز ۵۲ ساله است بواسطه رفتارها و بیانات عجیب و غریب و دردسر ساز خود برای خانواده سلطنتی سرانجام در سال ۲۰۲۲ مجبور شد که با حفظ عنوان از همه وظایف سلطنتی خود کناره گیری کند.

مارتا لوئیز از ازدواج نخستش با آری بن، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و هنرمند تجسمی نروژی مشهور، سه فرزند دارد. این دو در سال ۲۰۱۶ از یکدیگر جدا شدند. آری بن در سال ۲۰۱۹، سه سال پس از جدایی از مارتا لوئیز، خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد.

شاهزاده مارتا لوئیز باری دیگر امروز، شنببه ۳۱ اوت، در مراسمی مجلل با حضور ۳۵۰ میهمان، از جمله شاهزاده ویکتوریا ولیعهد سوئد و همسرش پرنس دانیل، در کنار آبدره زیبایی در «گایرانگر» در غرب نروژ ازدواج کرد. اما آقا داماد هم که یک سیاهپوست متولد آمریکا به نام «دورک ورت» است در رفتار و بیانات عجیب و غریب دست کمی از عروس خانم ندارد.

این زوج در سال ۲۰۱۹ از طریق یک دوست مشترک با یکدیگر آشنا شدند و پس از سه سال آشنایی، نامزدی خود را اعلام کردند. داماد که سه سال نیز از عروس کوچکتر است از سوی بسیاری در نروژ متهم گردیده که یک «کلاهبردار جویای مال و منصب» است.

رفتار و باورهای عجیب این زوج و همچنین بی‌توجهی آن‌ها به علم و استفاده از ارتباطات سلطنتیشان برای منافع تجاری در نروژ جنجال‌برانگیز شده‌ است. این زوج همچنین با امضای قراردادهایی با مجله «هلو» و «نتفلیکس» برای پوشش اختصاصی مراسم روز ازدواجشان و استخدام افرادی که با پرده های بزرگ جلوی عکسبرداری احتمالی از مراسم را می گرفتند موجب خشم رسانه‌های نروژی شدند. به گفته رسانه های نروژی، از مهمانان خواسته شده است که در طول جشن از تلفن همراه یا دوربین استفاده نکنند و چیزی در شبکه های اجتماعی منتشر نکنند.شکل و شمایل عجیب و غریب و نامتعارف برخی از میهمانان مراسم ازدواج سلطنتی که از دوستان «داماد» بوده اند نیز بسیاری از ابروها را بالا برده است!

مارتا لوئیز رسانه‌ها را به شایعه‌پراکنی پیرامون او و همسر آینده‌اش متهم کرده است. اما انتقاد‌ها در واقع بیشتر متوجه دورک ورت است که رسانه‌ها از او به عنوان «شارلاتان» یاد می‌کنند. دورک ورت از جمله ادعا کرده است که از سال ۱۹۹۹ در رابطه حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر خبر داشته اما تصمیم گرفته است که کاری نکند. وی همچنین ادعا کرده است که کودکانی که سرطان می گیرند خود آن را انتخاب می کنند. او همچنین تمریناتی را برای خارج کردن «نقش‌های باقی مانده شرکای جنسی پیشین از واژن زنان» معرفی کرده است. وی در وبسایت خود مدالی را با عنوان «بهینه‌ساز روح» به قیمت ۲۲۲ دلار می‌فروشد و مدعی است که این مدال به غلبه بر بیماری کرونا کمک می کند.

وروسکا، مادر دورک، در مصاحبه‌ای پسرش را «خطرناک» توصیف کرد و مدعی شده است که او شاهزاده خانم را «شستشوی مغزی» داده است.

نظرسنجی‌ها نشان می دهد که دیدگاه ۴ نفر از هر ۱۰ نروژی نسبت به خانواده‌ سلطنتی در سال گذشته منفی‌تر شده و بسیاری از آن‌ها علت این کاهش محبوبیت را شاهزاده مارتا لوئیز و «دورک ورت» عنوان کرده‌اند. این محبوبیت در سال ۲۰۱۷، ۸۱ درصد بوده و اکنون به ۶۸ درصد رسیده است.

تروند نورن ایساکسن، مورخ و کارشناس برجسته امور سلطنتی در مقاله‌ای در ماه ژوئیه نوشت: «وقت آن رسیده تا پادشاه هارالد عنوان شاهزاده را از مارتا لوئیز بگیرد».

دورک ورت اینک عضوی از خانواده سلطنتی نروژ است! به عقیده دورک ورت وی قربانی «نژادپرستی» است و «سفید پوستان منشا همه این نفرت‌ها و تهدید‌ها هستند. زیرا آن‌ها نمی‌خواهند یک مرد سیاه پوست عضوی از خانواده سلطنتی باشد».