طالبان: حقوق بشر «شعار مزخرف و ننگین» است

همزمان با وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان، عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان، می‌گوید که حقوق بشر «شعار مزخرف و ننگین» است و نباید فریب آن را خورد.

سخنگوی وزارت داخله طالبان در پیامی که به مناسبت سالروز خروج واپسین سرباز آمریکایی از افغانستان، در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده، برخی از ارزش‌های امروز ازجمله حقوق بشر را، به‌گونه‌ای، تولید کشورهای غربی دانسته و از کشورهای اسلامی خواسته تا فریب نخورند.

عبدالمتین قانع در این پیام خود در مورد حقوق بشر که این روزها در افغانستان زیر اداره طالبان، به‌گونه گسترده و بی‌پرده نقض می‌شود، گفته است که «فریب این همه شعارهای مزخرف و ننگینی چون حقوق بشر» را نخورید.

این مقام طالبان تاکید کرده که حقوق بشر در برخی کشورهای اسلامی و غیراسلامی تجربه شده و اینک نیز در غزه، تجربه می‌شود.عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان، به مناسبت نهم سنبله، روز خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان، «حقوق بشر» را «شعار مزخرف و ننگین» خواند.
آقای قانع در بیانیه‌ای ناتو را «بزرگ‌ترین قوه نظامی و عسکری طاغوت» توصیف کرد.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان، روز شنبه، دهم سنبله، با نشر بیانیه‌ای به مناسبت خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان گفت که مسلمانان باید «متحد و منسجم شوند» و با «کفار» مبارزه کنند.

این مقام طالبان همچنین حضور بیست‌ساله ایالات متحده امریکا و قوای ناتو در افغانستان را تجاوز به این کشور توصیف کرد و تأکید کرد که گروه طالبان به آن‌ها درس عبرت داده است.

سخنگوی وزارت داخله طالبان، نهم سنبله را روز به زانو درآوردن امریکا و خروج «فضیحت‌بار نیروهای ناتو» عنوان کرده و خروج امریکا از افغانستان را پیروزی گروه طالبان دانسته است.

طالبان پیش از این، ۲۴ اسد را نیز به‌عنوان روز پیروزی خود بر «اشغال امریکا و متحدانش» جشن گرفتند. طالبان این روز را رخصتی عمومی اعلام کرده و از سومین سالگرد ورود خود به کابل تجلیل کردند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اما، در پاسخ به مناسبت روز خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان، به مقامات طالبان نوشتند که این گروه هنوز هفته‌وار از امریکا پول دریافت می‌کند و حمایت ایالات متحده را با خود دارد.

احترام به حقوق بشر و حقوق زنان، در کنار دیگر ارزش‌ها چون آزادی بیان، از حقوق بنیادی بود که مردم افغانستان در زمان جمهوریت ٢٠ ساله از آن برخوردار بودند.

طالبان اما با برگشت به قدرت در اگست ٢٠٢١، بر تمامی این ارزش‌ها و آزادی‌های بنیادی، خط بطلان کشیدند.

پس از سه سال از برگشت طالبان به قدرت، رژیم دوم این گروه درحال تبدیل شدن به رژیمی است که این گروه در دور نخست، برپا کرده بودند. رژیمی تک‌قومی و تک‌گروهی که به باور آگاهان، سرکوب زنان و اقلیت‌های قومی از مشخصه‌های اصلی سیاست آن است.