حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران زندانی شد

حسین فریدون در کنار برادرش حسن روحانی

غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضائی ایران، روز یکشنبه ۲۵ تیر/ ۱۶ ژوئیه از زندانی شدن حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران خبر داد.

سخنگوی دستگاه قضائی ایران، در نشست خبری خود در تهران، درباره پرونده فساد اقتصادی حسین فریدون، برادر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که برخی افراد متهم در این پرونده بازداشت شده‌اند و برای حسین فریدون نیز روز شنبه قرار وثیقه صادر شده و چون این قرار تأمین نشده، وی به زندان معرفی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران توضیحی درباره میزان وثیقه ارائه نکرد.

نمایندگان مجلس چندی پیش حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه رییس جمهوری ایران، را به دریافت ۱۴ میلیارد تومان رشوه از رسول دانیال‌زاده متهم کردند و در نامه‌ای نوشتند که او با این پول یک منزل به اسم همسر خود در منطقۀ تجریش خریداری کرده است.

رسول دانیال‌زاده، بدهکار بانکی و یکی از متهمان پرونده بابک زنجانی است. او در دی ماه گذشته به اتهام بدهکاری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی به بانک ملت از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد.

سخنگوی قوه قضائیه نیز پیشتر در این باره گفته بود که ارتباط حسین فریدون، با دانیال‌زاده تائید شده است.

سال گذشته نیز در جنجال “حقوق‌های نجومی”، برادر حسن روحانی به دخالت در تعیین رئیس بانک رفاه کارگران متهم شده بود.

همچنین موضوع فساد مالی حسین فریدون در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران، مطرح شد.

نام حسین فریدون زمانی به ویژه زمانی مطرح شد که مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در جریان بود و فریدون نیز در این مذاکرات به عنوان نماینده مستقیم برادرش حضور داشت. او به طور جداگانه ملاقات‌هایی با جان کری، وزیر وقت امورخارجه آمریکا داشت.

این در حالی بود که منتقدان روحانی از حضور برادرش در مذاکرات هسته‌ای انتقاد می‌کردند.

در یک سال پیش، همزمان با سفر رئیس جمهوری ایران به اروپا، چهار تن از نمایندگان مجلس نهم با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری، “سیروس ناصری” و “حسین فریدون” برادر حسن روحانی را به “دلالی‌ها به ویژه در حوزه ارز در سال‌های پیشین” و “دلالی” در قراردادهای خارجی ایران پس از توافق‌های منتهی به “برجام” متهم کردند.

سال گذشته، غیبت موقت حسین فریدون که از سال‌ها پیش در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با برادرش همکار بود و اغلب کنار او ظاهر می‌شد، گمانه‌زنی‌ها درباره بازداشت احتمالی‌اش را افزایش داد.