فرانسه: از مسلح سازی حزب‌الله لبنان توسط ایران نگرانیم

حزب الله لبنان

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانسی خبری مشترکی که یکشنبه 16 ژوئیه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برگزار کرد، نسبت به مسلح سازی حزب‌الله لبنان توسط ایران، ابراز نگرانی کرد.

از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا و تشدید لهجه‌اش علیه ایران، تنش میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل بالا گرفته است. حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ماه گذشته گفت حزبش با موشک‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند هر موضع نظامی که بخواهد در اسرائیل هدف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مکرون که در کنار نتانیاهو ایستاده بود، گفت: «با نگرانی‌های اسرائیل در خصوص مسلح سازی اسرائیل در جنوب لبنان، شریک هستم».

او افزود: «برای ثبات در لبنان با رعایت حقوق همه اقلیت‌ها، تلاش می‌کنیم».

او در عین حال تکرار کرد از هر طرحی برای از سرگیری مذاکرات روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها که از حدود سه سال پیش معلق شده، حمایت می‌کند.

او تاکید کرد که سیاست‌ فرانسه از سال‌ها پیش، بر پایه تلاش برای دست‌یابی به راحلی برپایه تشکیل دو کشور اسرائیلی و فلسطینی با پایتختی بیت‌المقدس برای همه آن‌ها استوار بوده و این سیاست، ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین به نتانیاهو اطمینان داد که بر اجرای تمام بندهای توافق هسته‌ای از سوی ایران اصرار دارد و بر آن نظارت خواهد کرد.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، 16 ژوئیه 2015 حاصل شد و یک سال بعد به اجرا در آمد. برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، به تعلیق درآمد.