اوکراین تهران را به‌دلیل پشتیبانی تسلیحاتی از روسیه به پیامدهایی ویرانگر تهدید کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین سه‌شنبه 20 شهریور بدون اشاره صریح به نام ایران متعهد شد که واکنش جهانی قوی و متحدی را علیه هر قدرتی که به تدارکات جنگی روسیه کمک کند و به درگیری‌ها دامن بزند یا آن را طولانی کند، بسیج خواهد کرد.

زلنسکی در سخنرانی تلویزیونی اظهار داشت: «می‌خواهم به هر طرفی در جهان که هنوز می‌خواهد به نوعی به پوتین کمک کند، پیامی بدهم.»رئیس جمهوری اوکراین افزود: «ما نه تنها برای دفاع از کشور و مردم خود، بلکه برای اتحاد واقعی جهان برای دادن پاسخی قوی به جنگ‌افروزی یا هرگونه تلاشی برای طولانی کردن جنگ، هر کاری انجام خواهیم داد.»

واکنش آمریکا و تروئیکای اروپایی
این اظهارات زلنسکی پس از آن بیان می‌شود که کشورهای ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه ضمن تایید گزارش‌ها مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از ایران به روسیه، همکاری نظامی میان تهران و مسکو را تهدیدی علیه اروپا و خاورمیانه دانسته و محکوم کردند.

کاخ سفید، سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که همکاری نظامی تهران و مسکو و استفاده ایران از فناوری‌های روسی منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند.

در بیانیه کاخ سفید اشاره شده است که دهها نظامی روسی در ایران درباره نحوه کاربرد موشک‌های بالستیک ساخت ایران آموزش دیده‌اند.

آمریکا و کشورهای اروپایی شماری از افراد و نهادهای ایرانی را هدف تحریم‌های جدید خود قرار دادند.

خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه هواپیمایی ایران و کشتی‌های روسی اعمال کرد. بنا به اعلام آمریکا این کشور تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای ایرانی که به روسیه موشک و پهپاد ارسال کرده‌اند، اعمال کرده است.دولت بریتانیا نیز ضمن اعمال تحریم‌هایی علیه افراد و نهادهای ایرانی مرتبط با پشتیبانی تسلیحاتی از روسیه، از لغو همه خدمات هوایی مستقیم با ایران خبر داده است.

پیشتر، وزارت خارجه اوکراین، شهریار آموزگار، کاردار سفارت ایران در اوکراین را احضار کرد و نگرانی کی‌یف را نسبت به گزارش‌ها درباره احتمال «تحویل موشک‌های بالستیک» از سوی ایران برای روسیه به او ابلاغ کرد.

وزارت خارجه اوکراین در این راستا به ایران هشدار داده است که تحویل موشک‌های بالستیک آن به روسیه روابط دوجانبه کی‌یف و تهران را به طور جدی تخریب خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است «بر اساس قوانین سازمان ملل و حقوق بین‌الملل، روسیه یک کشور متجاوز است و تعمیق همکاری‌های نظامی میان تهران و مسکو نه تنها امنیت اوکراین، بلکه امنیت کل اروپا، خاورمیانه و جهان را تهدید می‌کند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران یکشنبه، دخالت کشورش در جنگ روسیه و اوکراین را تکذیب کرد. او گفت که تهران هرگز بخشی از جنگ روسیه و اوکراین نبوده است. کنعانی گفت «این ادعا با انگیزه‌های سیاسی از سوی برخی طرف‌ها» مطرح شده است.