بریتانیا کاردار سفارت ایران را بدلیل ارسال موشک‌ به روسیه احضار کرد

وزارت خارجه بریتانیا دیپلمات ارشد ایرانی را در رابطه با اتهام ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین احضار کرد.

احضار علی متین‌فر، کاردار سفارت جمهوری اسلامی در لندن، روز چهارشنبه ۲۱ شهریور به دستور دیوید لمی، وزیرخارجه بریتانیا، صورت گرفته است که در حال حاضر به همراه آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، در اوکراین به سر می‌برد.

آقای بلینکن روز سه‌شنبه در جریان بازدید از لندن، تهران را متهم کرد که به روسیه موشک‌های بالستیک برای استفاده علیه اوکراین ارسال کرده د و هشدار داد که این اقدام تهران باعث «تشدید تنش‌ها» خواهد شد.

در واکنش به تایید خبر ارسال موشک‌های بالستیک تهران به روسیه، بریتانیا به همراه فرانسه و آلمان از اعمال تحریم علیه شرکت «‌ایران‌ایر»‌ خبر دادند.

بریتانیا همچنین تعدادی از افراد و سازمان‌های کلیدی را به دلیل مشارکت در حمایت نظامی ایران از روسیه، از جمله کسانی که در زنجیره‌ تامین تسلیحات برای روسیه در تهاجم علیه اوکراین هستند، تحریم کرده است.

اما عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، اتهام ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه را خبری «بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب» توصیف کرد.

آقای عراقچی روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

او همچنین از اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران انتقاد کرد و گفت که «تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.»

گفتگو با حسین آرین؛ چرا روسیه به موشک‌های ایران نیاز دارد؟
سخنگوی وزارت خارجه انگلیس با تایید تصمیم برای احضار آقای متین فر گفت: «دولت انگلیس به صراحت اعلام کرده است که هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه تشدید خطرناک تنش‌ها منجر می‌شود و با پاسخ قابل توجهی مواجه خواهد شد.»

همکاری‌های مسکو و تهران از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین افزایش یافته و جمهوری اسلامی شمار زیادی پهپاد و سایر تجهیزات نظامی به روسیه ارسال کرده است.

خبر تصمیم ایران برای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه از چندی پیش مطرح شد و خبرگزاری رویترز ۱۹ مرداد گزارش داد که گروهی از پرسنل نظامی روسیه به ایران رفته‌اند تا برای استفاده از موشک‌های بالستیک «فتح ۳۶۰» آموزش ببینند.رویترز به نقل از منابع اروپایی گزارش داده بود که انتظار می‌رود صدها فروند از این موشک به زودی تحویل روسیه شود.

در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا هشدار داده بودند چنین اقدامی با واکنش «سریع و شدید» روبه‌رو خواهد شد.

جمهوری اسلامی پیش از این همواره ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده علیه غیرنظامیان در اوکراین را انکار کرده است؛ با این حال مقام‌های غربی و اوکراینی تاکنون شواهد متعددی از ارسال سلاح‌های ساخت ایران، از جمله پهپادهای شاهد، به روسیه ارائه کرده‌اند.