پوتین دستور داد تعداد نیروهای نظامی ارتش روسیه به 1.5 میلیون نفر افزایش یابد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دوشنبه 26 شهریور دستور داد که تعداد سربازان ارتش روسیه 180 هزار نفر دیگر افزایش یابد تا در مجموع نیروهای آن به 1.5 میلیون سرباز برسد.

این موضوع طی یک فرمان ریاست ‌جمهوری منتشر شده توسط کاخ کرملین در وب‌سایت رسمی آن آمده است که بر اساس آن، شمار کل افراد سازمان ارتش روسیه به 2,389,130 نفر افزایش می‌یابد، که از این تعداد، 1.5 میلیون نفر نیروی نظامی خواهند بود.

گفتنی است که بر اساس فرمان قبلی که از 1 دسامبر 2023 به اجرا درآمد و فرمان جدید جایگزین آن خواهد شد، تعداد کل افراد وابسته به ارتش روسیه 2,209,130 نفر بود، که از این تعداد، 1.32 میلیون نفر نظامی بودند.

شایان ذکر است که فرمان جدید ریاست جمهوری روسیه از اول دسامبر 2024 لازم الاجرا خواهد شد.

این فرمان در حالی صادر می‌شود که جنگ بین روسیه و اوکراین بیش از دو سال و نیم است، ادامه دارد.

نیروهای روسی در حال حاضر در شرق اوکراین حمله‌ای را آغاز کرده‌اند و در چند ماه گذشته به دستاوردهای تدریجی ولی ثابت دست یافته‌اند.

پوتین در ماه ژوئن تعداد نیروهای شرکت‌کننده در آنچه کرملین «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌نامد را حدود 700000 سرباز برآورد کرده بود.

پس از فراخوان بسیج 300 هزار سرباز از نیروهای ذخیره برای مقابله با ضد‌حمله اوکراین در پاییز 2022، مقامات روسیه به جذب سربازان داوطلب برای پر کردن صفوف نیروهای درگیر در اوکراین روی آوردند که با حقوق نسبتاً بالایی جذب شده بودند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کرملین به دلیل نگرانی از ایجاد بی‌ثباتی داخلی مشابه آنچه در سال 2022 اتفاق افتاد، از فراخواندن بیشتر سربازان ذخیره خودداری کرده است. این در حالی است که صدها هزار نفر از روسیه به دلیل ترس از اعزام به جبهه فرار کردند.

کمبود افراد نظامی به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان دلیل اصلی موفقیت نفوذ نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک روسیه که از ششم اوت گذشته آغاز شد، ذکر شده است.

در این راستا کرملین به دنبال اجتناب از استقرار مجدد نیروها از شرق اوکراین، برای متوقف کردن ضد‌حمله اوکراین و جلوگیری از پیشروی آن در عمق خاک روسیه به اعزام نیروهایی کمکی از دیگر مناطق اکتفا کرد.