دور جدیدی از انفجارها در مناطق جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت

اسکای‌نیوز: نیرو‌های حزب‌الله باتری‌ها را از گوشی و تیکی‌تاکی‌ها خارج می‌کنند
خبرنگار اسکای نیوز خبر داد که نیروهای حزب‌الله باتری‌ها را از تلفن‌ها و دستگاه های بی سیم دستی واکی تاکی خارج کرده و آنها را به مناطق باز پرتاب می‌کننددور جدیدی از انفجارها در مناطق جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت رخ داد و

بی‌سیم‌های دستی منفجر شده از نوع آیکوم‌ و ۸۲ بودند
رسانه‌ها بر اساس تصاویر منتشر شده خبر دادند که بی‌سیم‌های دستی منفجر شده حزب‌الله از نوع آیکوم‌ وی ۸۲ بوده است. بنا بر گزارش‌ها در موج تازه انفجار‌ها دستکم سه نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

دستکم سه نفر بر اثر انفجار رادیو‌های دستی کشته‌ شدند
رسانه‌های لبنان خبر دادند که سه نفر بر اثر انفجار رادیو‌های دستی کشته‌ شده‌اند. گفته می‌شود این رادیو‌های دستی متفاوت از پیجر‌هایی‌اند که دیروز منفجر شدند. هنوز مشخص نیست حدودا چه تعداد از این رادیو‌های دستی منفجر شده‌اند.

رویترز: رادیو‌های دستی منفجر شده پنج ماه پیش خریداری شده‌اند
رویترز به نقل از یک منبع امنیتی نوشت رادیو‌های دستی که روز چهارشنبه در لبنان منفجر شدند پنج ماه پیش از سوی حزب‌الله خریداری شدند و موعد خرید آنها تقریبا هم‌زمان با خرید پیجر‌ها بوده است.

رویترز: دستگاه‌هایی که امروز منفجر شدند متفاوت از پیجر‌ها هستند
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی و شاهدان عینی خبر داد دستگاه‌های ارتباطی که روز چهارشنبه در سراسر لبنان منفجر شدند، رادیوهای دستی بودند و با پیجرهایی که روز سه‌شنبه منفجر شدند، متفاوتند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه هشدار داد که انفجار پیجرها نشانگر «خطر جدی افزایش شدید تنش‌ها در لبنان است و باید همه تلاش‌ها انجام شود تا از این تشدید تنش جلوگیری شود.» او به خبرنگاران گفت: «واضح است که منطق پشت این انفجارها به‌عنوان یک حمله پیش‌گیرانه پیش از آغاز عملیات نظامی بزرگ عمل می‌کند.»

گزارش‌ها درباره وقوع موج تازه‌ای از انفجار دستگاه‌ها در لبنان
علی هاشم خبرنگار الجزیره با انتشار تصویری در ایکس نوشت: «موج دیگری از انفجارها در مناطق مختلف جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت رخ داده و دستگاه‌ها در خودروها، موتورسیکلت‌ها و دست مردم منفجر شده‌اند.»

اسرائیل: مصمم هستیم وضعیت در مرز با لبنان را هر‌چه سریع‌تر تغییر دهیم
فرماندهی شمالی اسرائیل در بازدید از رزمایش نیروهای ذخیره تیپ ۱۷۹ گفت که ارتش مصمم است وضعیت امنیتی در مرز لبنان را هر چه سریعتر تغییر دهد این رزمایش جدیدترین رزمایش ارتش اسرائیل برای جنگ احتمالی در لبنان است.

همسر سفیر جمهوری اسلامی در لبنان: مردم عادی از پیجرهای منفجر شده استفاده می‌کردند
نرگس قدیریان، همسر مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی در لبنان حال سفیر را مساعد اعلام کرد و گفت او «مقداری زخمی شده است».

پیش‌تر نیویورک‌تایمز گفته بود که در پی انفجار پیجر، امانی بینایی یک چشم خود را از دست داده و چشم دیگرش به شدت آسیب دیده است.

قدیریان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «پیجرهای منفجر شده در لبنان، دست مردم و شهروندان عادی بود و بسیاری از آن‌ها در بخش‌های خدماتی، درمانی و اجتماعی به کار می‌رفت.»

المیادین: مواد منفجره طوری داخل پیجرها جاسازی شده بود که امکان تشخیصشان در بازرسی‌ها نبود
شبکه المیادین نوشت که مواد منفجره به‌گونه‌ای داخل پیجرهای حزب‌الله جاسازی شده بود که هنگام بررسی، امکان تشخیص آن وجود نداشت.

این شبکه افزود که «با یک فناوری پیشرفته و با ارسال پیام (موج)، ماده منفجره فعال شده است».

المیادین یادآوری کرد پیجرهای خاموش حزب‌الله یا دستگاه‌هایی که در مناطق خالی از پیام (موج) بودند، منفجر نشده‌اند.

شرکت تایوانی گلد آپولو، صاحب برند پیجرهای منفجر شده، روز چهارشنبه اعلام کرد که مدل دستگاه‌های انفجاری در لبنان از سوی شرکت BAC Consulting مستقر در بوداپست مجارستان ساخته شده است.

یک منبع امنیتی بلندپایه لبنانی و یک منبع دیگر به رویترز گفتند که دستگاه‌های پیام‌رسان وارد شده به حزب‌الله ماه‌ها پیش از انفجارهای روز سه‌شنبه، از سوی موساد با مواد منفجره پر شده بودند.

وزیر خارجه آمریکا: از انفجار پیجرهای حزب‌الله بی‌اطلاع بودیم
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد انفجار پیجرهای حزب‌الله گفت ایالات متحده از این حوادث بی‌اطلاع بود.

او در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه مصر در قاهره، افزود که آمریکا هنوز در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره این حادثه است.

وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون روز سه‌شنبه نیز گفتند که این کشور در انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله لبنان نقشی نداشته است.

بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر، در نشست مشترک با همتای آمریکایی خود گفت که هرگونه تشدید تنش، از جمله انفجار پیجرهای حزب‌الله باعث تاخیر و ایجاد موانع در برابر دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه می‌شود.

بلینکن در بخشی از این نشست خبری یادآوری کرد که در یک ماه و نیم گذشته پیشرفت‌هایی در مورد توافق آتش‌بس غزه رخ داده و ۱۵ بند از ۱۸ بند مورد توافق قرار گرفته است.

به گفته او، حل مسائل باقی‌مانده در توافق آتش‌بس غزه بیشتر به اراده سیاسی طرفین بستگی دارد.

دیدار نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری اسرائیل برای یک «جلسه توجیهی امنیتی»
بر اساس گزارش رسانه‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری اسرائیل صبح روز چهارشنبه برای یک «جلسه توجیهی امنیتی» دیدار کردند.

این دیدار کم‌تر از یک روز پس از حادثه انفجار پیجرهای حزب‌الله انجام شد که به اسرائیل نسبت داده می‌شود.

مقام‌های اسرائیلی تا این لحظه از اظهارنظر رسمی درباره پذیرش مسئولیت این انفجارها خودداری کرده‌اند.

وزیر بهداشت لبنان: تعدادی از مجروحان انفجار پیجرها به ایران و سوریه منتقل شدند
فراس ابیض، وزیر بهداشت لبنان خبر داد که تعدادی از مجروحان انفجار پیجرهای حزب‌الله به ایران و سوریه منتقل شدند.

خبرگزاری مهر نیز در مطلبی نوشت تعدادی از مصدومان حادثه عصر چهارشنبه به وقت تهران، از سوی هلال احمر جهت انجام درمان به ایران منتقل می‌شوند.

پیش از این خبر، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تماس تلفنی وزرای بهداشت ایران و لبنان گفته بود که مجروحان در صورت انتقال به ایران «به سرعت به بیمارستان‌ها اعزام و پذیرش و بستری می‌شوند».

پزشکیان، انفجار پیجرهای حزب‌الله را «گواه سقوط انسانیت» خواند
مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم در واکنش به انفجار پیجرهای حزب‌الله، این اتفاق را «گواه سقوط انسانیت و غلبه خوی وحشی‌گری و جنایت‌پیشگی» خواند.

پزشکیان، آمریکا و کشورهای غربی را متهم کرد که به دنبال برقراری آتش‌بس در غزه نیستند و از «جنایت، کشتار و ترورهای کور» اسرائیل حمایت می‌کنند.

او در ادامه گف: «علاج اصلاح این وضعیت و قطع زنجیره ظلم و جنایات اسرائیل و حامیانش، وحدت و انسجام مسلمانان و کشورهای اسلامی است.»