العربیه : رژیم ایران به حزب‌الله بی‌اعتماد شده و می‌خواهد کنترل مستقیم آن را در دست بگیرد

به گزارش رسانه‌های عرب‌زبان (“العربیه” و “الحدث”) رژیم ایران دیگر اعتمادی به تحقیقات حزب‌الله دربارۀ حملات اخیر اسرائیل به این گروه ندارد و هیئتی را از تهران جهت تحقیق درباره نفوذ امنیتی اسرائیل در رهبری حزب الله و حملات بی سابقۀ این کشور به مهمترین متحد جمهوری اسلامی در منطقه، به بیروت اعزام کرده است.

به گزارش العربیه از دیگر نشانه‌های بی اعتمادی تهران به حزب‌الله این است که رژیم ایران کوشیده علی کرکی و طلال حمیه را به ترتیب به عنوان فرماندهان گردان جنوب لبنان و عملیات خارجی حزب‌الله تعیین کند. این تصمیم‌ها به گفتۀ “العربیه” از ارادۀ تهران برای کنترل و هدایت مستقیم عملیات حزب الله حکایت می کنند.

به نوشتۀ العربیه اگر رژیم ایران کنترل مستقیم حزب‌الله را در دست بگیرد ماهیت درگیری‌های آینده با اسرائیل تغییر می‌کند و خطر تشدید تنش‌ها در منطقه نیز افزایش می یابد.

روزنامۀ آمریکایی وال استریت‌جورنال نیز نوشت که حزب‌الله در موقعیت حساسی قرار گرفته و در نتیجۀ حملات اسرائیل به شبکه و وسایل ارتباطات این گروه ارتباط میان رهبری و اعضای حزب الله شدیداً مختل شده است.

سایت آکسیوس به نقل از یک تحلیلگر اسرائیلی، باراک راوید، نوشت که در حملۀ هوایی اسرائیل به جنوب بیروت علاوه بر ابراهیم عقیل همۀ بیست عضو فرماندهی عالی گروه “رضوان” کشته شدند. اسرائیل گفته است که بلافاصله پس از دریافت اخبار موثق دربارۀ مکان و زمان ملاقات ابراهیم عقیل و فرماندهان نیروی “رضوان” حملۀ هوایی خود را به محل این ملاقات برنامه ریزی کرد.

Print Friendly, PDF & Email