کوثری: پدافند هوایی «بسیار قوی، هوشمند و هشیار» است ولی اسرائیل «ممکن است به صورت موردی به فکر ترور» باشد «

در پی کشته شدن حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی اسرائیل به جنوب بیروت، علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در پیامی خواستار کمک به این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در جنگ با اسرائیل شد. این درحالی است که خبرگزاری «رویترز» از انتقال رهبر ایران به یک محل امن و تحت حفاظت شدید خبر داده است.

در پیام علی خامنه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله و یا فرماندهان حزب‌الله و سپاه پاسداران، آمده است: «بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.»رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود گفته است که به اعتقاد او اسرائیل نمی‌تواند «به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ مهمی وارد کنند.» او همچنین گفته است که «نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است». خامنه‌ای با اشاره به جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال ۲۰۰۶، مدعی شده است که حزب‌الله در آن جنگ پیروز شد و این بار نیز در برابر حملات اسرائیل مقاومت خواهد کرد.

این در حالی است که ارتش اسرائیل اعلام کرد که حسن نصرالله و برخی از فرماندهان حزب‌الله را در حمله به مقر مرکزی و در هنگام جلسه‌ رهبران و فرماندهان در جنوب بیروت کشته است.گزارش‌هایی از کشته شدن عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی سپاه پاسداران که در این جلسه حضور داشته نیز در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده است، اما سپاه پاسداران تاکنون در این باره سکوت کرده است. گفته شده که نیلفروشان به ‌تازگی فرماندهی یک تیپ از نیروی قدس را نیز برعهده گرفته بود؛ واحدی که حوزه عملیاتی آن در کشورهای مجاور اسرائیل است.

همچنین، گزارش‌هایی در برخی از کانال‌های تلگرامی ایران منتشر شده که یکی دیگر از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران نیز همراه عباس نیلفروشان در جلسه فرماندهان حزب‌‌الله شرکت داشته است.خبرگزاری رویترز، از انتقال علی خامنه‌ای به یک مکان مخفی امن و تحت حفاظت شدید خبر داده است. محافظت از رهبر جمهوری اسلامی را «سپاه ولی امر» برعهده دارد که گفته شده به‌ تازگی تغییراتی در ساختار یگان‌های حفاظتی و پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران انجام داده است. همچنین گزارش‌هایی از افزایش تدابیر امنیتی برای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران و اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و سایر مقامات ارشد حکومت ایران منتشر شده است.

«رویترز» همچنین از تماس حکومت ایران با حزب‌الله و گروه‌های نیابتی خود در منطقه برای پاسخ احتمالی به کشته شدن نصرالله خبر داده است.برخی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران از جمله «صابرین نیوز»، از آماده‌باش جنگی پدافند هوایی در سراسر ایران از بیم حملات اسرائیل خبر داده‌‌اند.
در همین رابطه، اسماعیل کوثری، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، در گفتگو با خبرگزاری «دانشجو» گفت پدافند هوایی «بسیار قوی، هوشمند و هشیار» است ولی اسرائیل «ممکن است به صورت موردی به فکر ترور» باشد.

در همین حال، محسن رضایی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی نیز در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت اسرائیل ممکن است حتی به ایران هم حمله کند..احمد وحیدی، فرمانده سابق نیروی قدس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز بدون اشاره به کشته شدن نصرالله و فرماندهان ارشد حزب‌الله در حمله اسرائیل، به خبرگزاری «تسنیم» می‌گوید: « ترور فرماندهان نمی‌تواند خللی در اراده و پیشرفت حزب‌الله ایجاد کند و این گروه با قدرت به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.»
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران هم در بیانیه‌ای بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی از «محور مقاومت» تاکید کرد و محمدرضا عارف، معاون رئیس‌جمهوری ایران در پیامی خطاب به نخست‌وزیر لبنان، حملات اسرائیل به لبنان را محکوم کرده است.
عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران نیز که پیشتر گفته بود ایران در صورت حملات نابودکننده به حزب‌الله دست روی دست نخواهد گذاشت، روز گذشته در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر گفت که حکومت ایران «با تمام قوا در کنار لبنان و مقاومت» خواهد ایستاد..در همین حال، اپراتورهای تلفن همراه در ایران با ارسال پیامک‌هایی با عنوان «آغاز نصرالله» از مردم تهران خواسته‌اند در تجمعی در حمایت از حزب الله، در پایتخت شرکت کنند که با واکنش‌های متفاوتی در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده و برخی از کاربران به تمسخر آن پرداخته‌اند.

محمد حسن اختری، رئیس «کمیته حمایت از فلسطین ریاست‌جمهوری» در ارتباط با حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله در بیروت مدعی شد در چندروز آینده ثبت‌نام از داوطلبان برای «اعزام به لبنان» آغاز خواهد شد.

رسانه‌های لبنانی و اسرائیلی نیز در خبری که در برخی از رسانه‌های ایرانی نیز بازتاب یافت، نوشته‌اند ظهر امروز یک هواپیمای ایرانی ناچار شد پیش از فرود در بیروت به ایران بازگردد. گفته شده است که این اقدام از بیم حمله اسرائیل به فرودگاه و یا هک احتمالی برج مراقبت فرودگاه صورت گرفته است.افزایش قیمت ارز در ایران
رسانه‌های اقتصادی ایران، روز شنبه از افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و پس از انتشار اخبار مربوط به کشته شدن حسن نصرالله خبر داده‌اند و برخی از کانالهای تلگرامی هم قیمت دلار در ساعت ۱۴ در تهران را حدود ۶۱٫۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که افزایش چشمگیری نسبت به پنج‌شنبه عصر داشته است. قیمت یورو نیز در حال نزدیک شدن به مرز ۶۸٫۵۰۰ تومان و پوند به ۸۲ هزار تومان است. قیمت انواع سکه و طلا نیز نسبت به هفته گذشته با افزایش بسیاری روبرو شده است.

مرگ نصرالله به‌منزله اجرای عدالت در حق قربانیان بی‌شمار او است
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با انشتار بیانیه‌ای درباره کشته‌شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان اعلام کرد: «حسن نصرالله و حزب‌الله، گروه تروریستی تحت فرماندهی او، در طول چهار دهه برقراری حکومت ترور، مسئول کشتن صدها آمریکایی بودند. مرگ او در پی حمله هوایی اسرائیل، به منزله اجرای عدالت در حق قربانیان بی‌شمارش از جمله هزاران آمریکایی، اسرائیلی و غیرنظامیان لبنانی محسوب می‌شود.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بیانیه خود نوشته است: «حمله منجر به کشته‌شدن نصرالله در چارچوب درگیری‌های گسترده‌تری قرار دارد که پس از وقوع قتل‌عام به دست گروه حماس در هفتم اکبتر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر سال گذشته) رخ داد. نصرالله یک روز بعد (از این قتل‌عام) به حمایت از حماس در تصمیمی سرنوشت‌ساز به گشودن آنچه که «جبهه شمالی» علیه اسرائیل خواند اقدام کرد.»

جو بایدن در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: «آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود علیه حزب‌الله، حماس، حوثی‌ها و هر گروه تروریستی دیگر مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران کاملا حمایت می‌کند.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «روز گذشته من در دستوری به وزیر دفاع خواستار تقویت مواضع دفاعی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه برای جلوگیری از بروز تعرض و کاهش خطر وقوع جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر شدم.»

در ادامه بیانیه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا آمده است:«هدف نهایی ما کاهش درگیر‌های کنونی در غزه و لبنان با توسل به ابزار دیپلماتیک است. ما در مورد غزه، به دنبال دستیابی به توافق برای برقراری آتش‌بس مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل و آزادی گروگان‌ها هستیم. در لبنان هم ما سرگرم مذاکره برای توافق بر سر بازگشت امن ساکنان اسرائیل و جنوب لبنان به خانه‌هایشان هستیم.»

جو بایدن تصریح کرد: «وقت آن رسیده است که این توافق‌ها به سرانجام برسند و تهدیدها علیه اسرائیل رفع شوند و منطقه خاورمیانه در مفهوم گسترده تر آن به ثبات بیشتری دست یابد.»

پس از آنکه ارتش اسرائیل در روز شنبه ۷ مهر از کشته شدن حسن نصرالله در حمله روز جمعه اسرائیل به حومه جنوبی بیروت خبر داد، گروه حزب‌الله نیز سرانجام کشته شدن دبیرکل خود در این حملات را تأیید کرد.

حسن نصر‌الله پس از صبحی الطفیلی و عباس موسوی، سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان و وفادارترین فرماندهان نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به علی خامنه‌ای بود.

نصرالله در یکی از معروف‌ترین سخنرانی‌های خطاب به مردم ایران و جهان گفته بود: «در مقابل جهانیان شفاف می‌گویم، بودجه و هزینه و خرج خورد و خوراک و سلاح و موشکهای حزب‌الله از جمهوری اسلامی ایران می‌رسد و هیچ تحریمی در این روند اثر نخواهد داشت.»

جمهوری اسلامی حتی تصور نمی‌کرد رهبری حزب‌الله را از دست دهد
مایکل پریجنت، تحلیلگر امور تروریسم و خاورمیانه در اندیشکده هادسون، پیرامون کشته شدن حسن نصرالله به صدای آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران حتی فکرش را هم نمی‌کرد که رهبری حزب‌الله و توانایی حزب‌الله را پس از هفتم اکتبر از دست بدهد. آن‌ها بر این باور بودند که می‌توانند از حزب‌الله استفاده کرده و نه تنها حملات مشخصی علیه اسرائیل انجام دهند، که از آن‌ها به عنوان یک قدرت بازدارنده استفاده کنند.»

مایکل پریجنت در ادامه گفت: «بازدارندگی به این شکل که اسرائیل به ایران حمله نکند. این حالا از بین رفته. این قضیه خیلی بزرگی است. ملاهای حاکم در تهران توانایی‌های حماس را از دست دادند، توانایی‌های حزب‌الله را از دست دادند، شبه‌نظامیان عراقی گریخته‌اند و دنبال جایی برای قایم شدن می‌گردند. برخی گزارش‌ها می‌گوید یک فرمانده ارشد سپاه قدس هم در این حمله کشته شده. این یک ضربه کاری به جمهوری اسلامی است.»

نورمن رول، مشاور ارشد «سیاست‌گذاری اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در گفت وگو با صدای آمریکا در مورد ارزیابی خود از کشته‌شدن حسن نصرالله گفت: «نیروهای دفاعی اسرائیل، یک نسل از دستگاه رهبری حزب‌الله را از بین بردند. چیزی که از دست دادند فقط به هماهنگی دستگاه اداری محدود نمی‌شود. آن‌ها چند دهه تجربه از جنگ و درگیری در سوریه و در رابطه با تهران را از دست دادند. ارتش دفاعی اسرائیل هویت شخصیتی حزب‌الله را تغییر داد.»

عملیات «بی‌نظیر»

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، در پیامی در صفحه «ایکس» از دولت و ارتش اسرائیل به دلیل برنامه‌ریزی و عملیات «بی‌نظیر» آنها برای کشتن حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، گروه نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه، قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه اسرائیل نوشت: «حذف نصرالله، تروریست اصلی، یکی از موجه‌ترین اقدامات ضدتروریستی است که اسرائیل تاکنون انجام داده است.

او نوشت: «نصرالله زندگی‌اش را صرف تخریب اسرائیل و سی سال رهبری اقدامات تروریستی علیه اسرائیل از جمله در روزهای اخیر کرده بود. او مستحق کشته شدن بود و کشته‌شدنش رویداد خوبی است. من از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر (اسرائیل)، به دلیل دست‌زدن به این اقدام شجاعانه تمجید می‌کنم. همچنین از وزیر دفاع و اعضای کابینه (دولت اسرائیل) به دلیل تأیید آن و از رئیس ستاد کل ارتش و ارتش برای برنامه‌ریزی و اجرای بی‌نظیر (این عملیات) قدردانی می‌کنم. ما به دفاع از امنیت اسرائیل ادامه خواهیم داد.»

دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفت کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان جهان را به «مکانی امن‌تر» تبدیل می‌کند.

او اشاره کرد که نصرالله در حالی با «حمله دقیق» نیروهای دفاعی اسرائیل به مقر مرکزی حزب‌الله در بیروت کشته شد که مشغول فرماندهی حملات قریب‌الوقوع بیشتر علیه مردم اسرائیل بود.

هاگاری نصرالله را «یکی از بزرگترین دشمنان اسرائیل در تمامی دوران‌ها» خواند که برای چندین دهه تهدیدی علیه شهروندان اسرائیلی بود و خون تعداد بی‌شماری مرد، زن و کودک اسرائیلی و شهروندان دیگر کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، لبنان و سوریه و قربانیان دیگری در سراسر خاورمیانه و فرای آن بر دستانش بود.

او گفت حزب‌الله یک روز پس از حمله حماس به اسرائیل حملات خود به این کشور را آغاز کرد و متعهد شده بود که حمله‌ای مشابه «کشتار هفتم اکتبر» را «در ابعاد گسترده‌تری» در‌ مرزهای شمالی کشور طراحی و اجرا کند.

هاگاری افزود که جت‌های جنگنده در حال حاضر در سراسر لبنان این گروه را هدف قرار می دهند.
او با تأکید بر اینکه حزب‌الله توانایی‌های بیشتری دارد گفت: «این ماجرا تمام نشده است.»

پس از آنکه ارتش اسرائیل در روز شنبه ۷ مهر از کشته شدن حسن نصرالله در حمله روز جمعه اسرائیل به حومه جنوبی بیروت خبر داد، گروه حزب‌الله نیز سرانجام کشته شدن دبیرکل خود در این حملات را تأیید کرد.

حسن نصر‌الله پس از صبحی الطفیلی و عباس موسوی، سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان و وفادارترین فرماندهان نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به علی خامنه‌ای بود.

نصرالله در یکی از معروف‌ترین سخنرانی‌های خطاب به مردم ایران و جهان گفته بود: «در مقابل جهانیان شفاف می‌گویم، بودجه و هزینه و خرج خورد و خوراک و سلاح و موشکهای حزب‌الله از جمهوری اسلامی ایران می‌رسد و هیچ تحریمی در این روند اثر نخواهد داشت.»