لو پاریزین: یک جاسوس ایرانی محل حضور نصرالله را بە اسرائیل لو داد

روزنامه فرانسوی لوپاریزین بە نقل از دو منبع ناشناس لبنانی، گزارشی منتشر و ادعا کرده کە “یک جاسوس ایرانی محل و زمان حضور حسن نصراللە دبیرکل حزب الله لبنان را بە ارتش اسرائیل خبر دادە است”.

بر ا‌ساس این گزارش، ارتش اسرائیل پس از دریافت این اطلاعات، اطمینان پیدا کرده کە حسن نصرالله عصر جمعه وارد مقر اصلی فرماندهی حزب‌الله در ضاحیه در بیروت شده است و سپس فرمان حملە صادر می‌شود.

لوپاریزین در ادامە اینگونه روایت می‌کند کە نصرالله به همراه عباس نیلفروشان، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران وارد تونل محل نشست فرماندهان حزب‌اللە در عمق ۳۰ متری زمین شدە است و در حالی کە ۱۲ فرمانده ارشد دیگر نیز آنجا بودەاند، ارتش اسرائیل حملە خود را آغاز کرده است.

در این گزارش بە هویت این شخص و مسئولیت‌های احتمالی او اشارەای نشدە است. تا کنون اسرائیل، جمهوری اسلامی یا گروه تروریستی حزب‌الله لبنان بە این گزارش واکنشی نشان ندادەاند.

در حمله هوایی اسرائیل به منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت، علاوه بر نصرالله شماری دیگر از فرماندهان حزب‌الله و همچنین عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران کشته شدند.

وزنامه فرانسوی «لو پاریزین» نوشت که دستور حمله به مخفیگاه نصر الله روز جمعه صادر شد و نیروهای اسرائیل در عرض چند دقیقه ۸۰ بمب سنگر شکن یک تنی بر محل فروریختند. گفته می‌شود که محل اختفای رهبر حزب الله یک پناهگاه زیرزمین در یک محله بسیار شلوغ بیروت بود که زیر چهار ساختمان چند طبقه ساخته شده بود. در واقع این مکان، محل برگزاری جلسه فرماندهان حزب الله بود.

این روزنامه فرانسوی گزارش داد که یک جاسوس ایرانی که نامش فاش نشده است، محل اختفای نصرالله را به اسرائیل فاش کرد.

بنا به همین گزارش این جاسوس ایرانی به اسرائیل اطلاع داده بود که حسن نصرالله وارد مقر فرماندهی حزب‌الله در ضاحیه جنوبی بیروت شده است.

این گزارش حاکی از آن است که نصرالله به همراه عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران ایران با همان خودرو وارد ضاحیه جنوبی بیروت شد که در همان حمله کشته شد.

این روزنامه فرانسوی همچنین تایید کرد که در این نشست نصرالله، نیلفروشان و ۱۲ مقام ارشد حزب‌الله حضور داشتند.

بیانیه حزب‌الله: حسن نصرالله کشته شد
پیش از این، روزنامه «یدیعوت آحرونوت» اسرائیل گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیل چندین بمب نفوذی، مشابه با آن‌هایی که در تونل‌های حماس در غزه استفاده شده بود، را به مجموعه‌ای از ساختمان‌ها پرتاب کردند که بر اساس برآوردهای نظامی، حسن نصرالله در یکی از مخفیگاه‌های زیر آن‌ها پناه گرفته بود.

این روزنامه فاش کرد که نیروی هوایی اسرائیل هفته گذشته برنامه‌ای برای شکار اهداف مهم تهیه کرده بود که به صورت ۲۴ ساعته در سراسر لبنان آماده عملیات بود و جنگنده‌های مسلح در آسمان آماده بودند تا هر زمانی که اطلاعات دقیق بدست می‌آمد، مقامات بلندپایه حزب‌الله را هدف قرار دهند.

در این گزارش آمده است: «اکنون می‌توان فرض کرد که این وضعیت نیز برای نصرالله صادق بود، زیرا وی در روزهای اخیر با مدیریت عملیات نظامی حزب‌الله نقش بیشتری در این موضوع داشت، به ویژه پس از آنکه سلسله فرماندهان با تجربه حزب‌الله در عملیات «تیرهای شمالی» در روزهای اخیر آسیب دیدند یا کشته شدند.»

این روزنامه اشاره کرد که «مخفیگاه نصرالله بسیار عمیق زیر زمین بود، بنابراین از مهمات ویژه‌ای استفاده شد که قادر به نفوذ به اعماق زمین و رسیدن به نقطه‌ای بود که انتخاب شده بود.»

همچنین گفته شد: «می‌توان این موضوع را از طریق مشاهده ستون‌های آتش که در اثر برخورد بمب‌ها به زمین ایجاد شده بود ارزیابی کرد.»

بنا به گزارش‌ها نخست‌وزیر اسرائیل اندکی پیش از شروع سخنرانی خود مجوز حمله به مقر فرماندهی حزب‌الله در ضاحیه بیروت را داده بود.