چرا اختلاسگران فراری، بازداشت نمی شوند ؟؟غفور مددی

  • داشتم یک مقاله حقوقی را می خواندم و برام سئوال بود که چرا در دنیا هیچ قانونی وجود ندارد که بتواند این اختلاسگران و پول ملت ایران را به همراه مجرم ، از کشور میزبان دستگیر کند و به ایران بازگرداند ؟
    و کشور میزبان را هم بخاطر عدم استرداد مجرمین مجازات و جریمه کند ؟
    چرا چنین قوانین بین المللی وجود ندارد ؟ یعنی دنیا اینقدر بی حساب و کتاب است ؟ و هیچ راه حلی وجود ندارد ؟!
    بعد در کمال تعجب دیدم که چنین قوانینی وجود دارند و تمام کشورهای دنیا از این قوانین بین المللی استفاده میکنند و اگر مجرم و یا اختلاسگری از کشورشان فرار کند سریعا به مجامع بین المللی شکایت می کنند و انها سریعا آن مجرمین را بازداشت و تحویل کشور شاکی میدهد تا مجازاتش کنند….
    ولی متاسفانه در دنیا فقط دو کشور وجود دارند که این قوانین شامل حالشون نمی شود ( ایران و کره شمالی)…..
    آنهم به دلیل اینکه اساسا می بایست بین آن کشور و مجامع بین المللی توافقات و معاهداتی امضا و پذیرفته شود تا مجامع بین المللی هم مطابق آن وظایف خود را انجام بدهند .
    بنیان همکاری هر کشوری با این مجامع بین المللی ، با امضای “پالرمو” و “اف ای تی اف” ( FATF) شروع میشود و چون ایران هیچکدام از این معاهده های بین المللی و حتی مقدماتی آن را نپذیرفته است به همین علت تحت پوشش حمایتی قوانین استرداد مجرمین در مجامع بین المللی نمی تواند باشد . و آنها نمی توانند به ایران کمک کنند و مجرمین را مسترد کنند . !
    زیرا ایران هیچ معاهده ای در این خصوص با مجامع بین المللی منعقد نکرده است و حتی زیر بار امضای مقدمات آن هم نرفته است !

مسلم است که چرا عده ای در مقابل پیوستن ایران به معاهده های بین المللی سنگ اندازی می کردند و نهایتا هم موفق شدند که ایران این معاهده ها را امضا نکند.

اکنون به لطف همین موضوع ، همان اشخاص می توانند با خیال راحت ایران را غارت کنند و هیچ مرجع بین المللی هم نمی تواند این مجرمان را به ایران بازگرداند.

دقیقا باند فساد و اختلاسگران از ابتدا می دانستند که اگر ایران این معاهده های بین المللی را امضا کند ، در آینده امنیت انها بعد از خروج ثروت و سرمایه از کشور ممکن است به خطر بیفتد و به همین علت با فریب افکار عمومی تلاش کردند تا هیچکدام از این معاهده های بین المللی در ایران امضا نشوند و در دنیا فقط دو کشور ایران و کره شمالی بعلت عدم پیوستن به این معاهده ها و قوانین بین المللی بعنوان کشورهای یاغی و کشورهایی که زیر بار هیچکدام از قوانین و معاهده های بین المللی نمی روند ، معرفی شده اند ، و همین برای اختلاسگران بهترین امتیاز است .
زیرا این کشور به اصطلاح یاغی چگونه انتظار دارد که مجامع بین المللی و قوانین پالرمو که ( که ایران زیر بارش نرفته) به استناد آنها مفسدین و اختلاسگران را از کشور میزبان به زور بیرون بکشد و تحویل ایران بدهد؟

گویا اصلا ایران حتی اجازه درخواست از مجامع را هم ندارد !
به همین علت است که اموال و ثروت ملی ایران بدون هیچ پشتوانه و یا پیگیری به راحتی از ایران خارج می شوند .
جالب است که ایران خودش اسم خاوری را از لیست پلیس اینترپل پاک کرده و در واقع تقاضایی برای بازگشت ایشان ندارد..
واقعا هر چه جلوتر می رویم متوجه می شیم که اختلاسگران چقدر در کشور نفوذ و قدرت دارند که وقتی مجلس شورای اسلامی(طبق مصوبه قانونی که بعدا” توسط مجمع تشخیص مصلحت ملغی شد) هم تایید می کند که ایران همانند سایر کشورهای جهان به صف مجامع بین المللی بپیوندد ، انها حتی بالاتر و قوی تر از مجلس توانستند انرا باطل کنند !

غفور مددی استاد دانشگاه