صدور حکم اعدام توسط دادگاه انقلاب ارومیه برای زندانی سیاسی حمید حسین نژاد

دادگاه زندانی سیاسی حمید حسین نژاد حیدرانلو چند دقیقه بیشتر طول نکشید و قاضی به استناد علم قاضی اقدام به صدور رای اعدام کرده است. پس از اعتراض وی به حکم دادگاه، این حکم به دیوان عالی ارجاع داده شد.
پنج‌شنبه ۱۲مهرماه ۱۴۰۳، حکم اعدام زندانی سیاسی حمید حسین نژاد حیدرانلو از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه صادر شده است. این شعبه به ریاست قاضی نجف‌زاده، زندانی سیاسی حسین نژاد را به اتهام بغی به اعدام محکوم کرد. این حکم در اواخر تیرماه ۱۴۰۳ صادر شده است.

زندانی سیاسی حمید حسین نژاد حیدرانلو در تاریخ ۲۴فروردین‌ماه ۱۴۰۲، در حوالی مرز چالدران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. وی به مدت ۱۱ماه تحت شکنجه‌های روحی و فیزیکی قرار داشت. یکی از مامورانی که وی را مورد شکنجه قرار می‌داده استیری نام دارد. وی بازپرس پرونده وی می‌باشد.

ماموارن اطلاعات تلاش می‌کردند که از وی اعترافاتی مبنی بر شرکت در درگیری مسلحانه و کمک به نیروهای حزب کارگران کردستان اخذ کنند. نهایتا ماموران اطلاعاتی با اعمال شکنجه‌های شدید، وی را مجبور به امضای اعترافات از پیش تعیین شده کردند. این در حالی است که وی سواد کافی برای امضای این اسناد را نداشته است.محروم بود از حق دسترسی به وکیل انتخابی
زندانی سیاسی حمید حسین نژاد حیدرانلو در دوران بازجویی و محاکمه از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بود. وی در دادگاه همه اتهامات را رد کرده و اعلام کرد که در زمان درگیری به همراه خانواده‌اش در سفر به ترکیه بوده است.

وزارت اطلاعات در پرونده‌سازی برای وی اعلام کرده که به دلیل کشته شدن برادر همسر حمید حسین نژاد حیدرانلو توسط ماموران مرزبانی وی در صدد گرفتن انتقام از آنها بوده است.

دادگاه حمید حسین نژاد حیدرانلو چند دقیقه بیشتر طول نکشید و قاضی به استناد علم قاضی اقدام به صدور رای اعدام کرده است. پس از اعتراض وی به حکم دادگاه، این حکم به دیوان عالی ارجاع داده شده است.

زندانی سیاسی حمید حسین نژاد حیدرانلو هم اکنون در بند پذیرش ۲زندان مرکزی ارومیه در بازداشت بسر می‌برد.

وی متولد ۱۳۶۴ و پدر ۳فرزند است. وی سال‌ها است که به شغل کاسبکاری در مرز چالدران مشغول بوده است.
منبع:کانون حقوق بشر ایران