سازمان ملل از یک میلیون آواره و وقوع “فاجعه” در لبنان خبر داد

حدود دو هفته پس از حملات گسترده اسرائیل علیه گروه مسلح حزب‌الله، یک مقام سازمان ملل خواستار رعایت مقررات جنگ در خاورمیانه شد.

عمران رضا، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسانی سازمان ملل می‌گوید حدود یک میلیون نفر در لبنان تحت تأثیر درگیری‌ها قرار گرفته‌اند و سرعت جابه‌جایی جمعیت از ۲۳ سپتامبر فراتر از بدترین سناریوهای ممکن بوده و آسیب زیادی به زیرساخت‌های غیرنظامی وارد شده است.

رضا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در روز پنج‌شنبه سوم اکتبر (۱۳ مهرماه) گفت: «آنچه از ۲۳ سپتامبر به بعد مشاهده کردیم، واقعاً فاجعه‌بار است.» او به روزی اشاره کرد که اسرائیل به طور چشمگیری حملات هوایی خود را در لبنان افزایش داد و طبق آمار دولت لبنان، بیش از ۵۰۰ نفر را تنها در یک روز کشت.

رضا گفت: «شاهد آن هستیم که مردم از جایی به جای دیگر نقل مکمان می‌کنند، با این تصور که به یک مکان امن می‌روند، اما آنجا نیز مورد حمله قرار می‌گیرد.»

او افزود که ۹۷ نفر از کارکنان پزشکی و نیروهای امداد کشته شده‌اند و اکثر آنها طی ۱۰ روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند. زیرساخت‌های غیرنظامی بسیار آسیب دیده است و غیرنظامیان “بزرگ‌ترین هزینه این درگیری‌ها را می‌پردازند”.

رضا تأکید کرد که مقررات بشردوستانه بین‌المللی می‌گوید که باید به امدادگران اجازه دسترسی به نیازمندان داده شود و از زیرساخت‌های غیرنظامی و سیستم‌های آب‌رسانی باید محافظت شود.

دولت لبنان اعلام کرده که حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر به دلیل حملات اسرائیل به جنوب لبنان، دره بقاع، حومه جنوبی بیروت و سایر مناطق کشور آواره شده و برخی از آوارگان نیز در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

اعلام “حمایت کامل” قطر از مردم لبنان در قبال اسرائیل
قطر “حمایت کامل” خود از لبنان در مواجهه با حملات اسرائیل را اعلام کرد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، روز پنج‌شنبه سوم اکتبر (۱۳ مهرماه) در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «من حمایت کامل دولت قطر از لبنان و مردم برادر این کشور را در برابر حملات بیرحمانه‌ای که با آن روبرو هستند، اعلام می‌کنم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ تمیم همچنین از تخصیص کمک‌های فوری توسط قطر خبر داد و افزود: «من ذستور اقدامات سریع و فراهم کردن همه امکانات لازم برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان و افرادی که تحت تأثیر این تهاجم قرار گرفته‌اند را داده‌ام.»

امیر قطر به انتقاد گفت که ناتوانی جامعه بین‌الملل در پایان دادن به جنگ علیه نوار غزه، به منزله “چراغ سبزی برای گسترش این درگیری” بوده است.

اسرائیل در روزهای اخیر با حملات هوایی گسترده به شبه‌نظامیان حزب‌الله که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند، لبنان را هدف قرار داد. بنا به گزارش وزارت بهداشت لبنان، در این حملات بیش از یک‌هزار نفر کشته و صدها هزار نفر آواره شده‌اند.