سوئد: نقش داشتن ایران در انفجارها و تیراندازی به سوی سفارت اسرائیل در اسکاندیناوی محتمل است

سازمان اطلاعات و امنیت سوئد (ساپو) پنج‌شنبه ۱۲ مهر اعلام کرد که نقش داشتن ایران در انفجارها و تیراندازی‌های نزدیک به سفارت‌های اسرائیل در سوئد و دانمارک در هفته جاری محتمل است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «فرانسه»، پلیس دانمارک روز چهارشنبه سه شهروند سوئدی را پس از وقوع دو انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ، که به نظر می‌رسد در نتیجه بمب‌های دستی بوده است، دستگیر کرد.

بنا بر گزارش پلیس سوئد، سفارت اسرائیل در استکهلم روز گذشته نیز هدف تیراندازی قرار گرفته بود.

فریدریک هالستروم، رئیس عملیات در آژانس اطلاعات و امنیت سوئد (ساپو) در یک کنفرانس خبری، در پاسخ به سوالاتی درباره احتمال دست داشتن ایران در این حملات گفت: «شواهدی وجود دارد که ممکن است ما را به فکر کردن در این جهت سوق دهد.» او افزود: «این موضوع تا حدی به انتخاب اهداف و نحوه اجرای آن مربوط می‌شود، اما بیشتر یک فرض است تا گزارش تایید شده قطعی.»

سازمان اطلاعات سوئد (ساپو) در ماه مه امسال، اعلام کرده بود که ایران در تلاش است تا اعضای گروه‌های تبهکاری سوئدی را برای انجام «عملیات خشونت‌آمیز» علیه منافع اسرائیل و دیگر کشورها در سوئد بکار گیرد، ادعایی که ایران آن را رد کرده است.

شبکه تلویزیونی سوئدی «SVT » در روز چهارشنبه گزارش داد که اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد حملات اخیر به سفارت‌ها بنا به سفارش ایران و به دستور شبکه تبهکار سازمان‌یافته سوئدی «فوکستروت» انجام شده است.پلیس دانمارک روز چهارشنبه از وقوع دو انفجار «احتمالا با نارنجک دستی» در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ خبر داد و اعلام کرد که سه شهروند سوئدی را در این ارتباط بازداشت کرده است.

بنابر این گزارش، مقام‌های قضایی دانمارک روز پنج‌شنبه حکم به بازداشت دو مظنون سوئدی، شامل دو جوان ۱۶ و ۱۹ ساله داد، و سومین شهروند سوئدی اکنون آزاد شده است.

همچنین به گفته پلیس سوئد، یک روز قبل از انفجار در کپنهاگ، سفارت اسرائیل در استکهلم هدف تیراندازی قرار گرفته بود.شبکه تلویزیونی اس‌وی‌تی سوئد روز چهارشنبه گزارش داده بود که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد حملات تازه به سفارتخانه‌های اسرائیل در استکهلم و کپنهاگ به دستور شبکه جنایی سوئدی «فاکستروت» و به خواست ایران انجام گرفته است.

یک دادگاه در دانمارک، پنج‌شنبه دو تن از سه شهروند سوئدی را که بین ۱۶ تا ۱۹ سال سن داشتند، به مدت ۲۷ روز بازداشت کرد. پلیس دانمارک گزارش داد که سومین نفری که در نزدیکی محل جنایت دستگیر شده بود، آزاد شده است.

از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس در اکتبر ۲۰۲۳، گزارش‌های متعددی از حوادثی که به نظر می‌رسد به منافع اسرائیل در سوئد آسیب می‌زند، منتشر شده است.

در ماه فوریه سال جاری، پلیس سوئد یک بمب دستی را در اطراف سفارت اسرائیل پیدا کرد و سفیر اسرائیل این حادثه را یک «حمله ناموفق» توصیف کرد.

گفتنی است که حوادث تیراندازی که در ماه مه در خارج از سفارت اسرائیل رخ داد، موجب شد تا مقامات سوئدی تدابیر امنیتی را در اطراف تاسیسات اسرائیلی و جامعه یهودی در سوئد تقویت کنند.از آغاز جنگ غزه چندین گزارش درباره تلاش برای هدف قرار دادن منافع اسرائیل در سوئد منتشر شده است؛ از جمله در ماه فوریه پلیس سوئد یک نارنجک در محوطه سفارت اسرائیل پیدا کرد که سفیر اسرائیل آن زمان گفت ظاهرا نقشه‌ای برای حمله به این سفارت وجود داشته است.