عراقچی وارد لبنان شد

حومه جنوبی بیروت، صبح جمعه ۱۳ مهر، بار دیگر هدف حملات نیروهای اسرائیلی قرار گرفت. به گزارش خبرنگار «العربیه»، این حملات از سوی ناوهای جنگی اسرائیلی صورت گرفت و پس از یکی از سنگین‌ترین حملات شبانه اسرائیل به این منطقه بود که اهداف متعلق به حزب‌الله را هدف قرار داده بود. در این میان، وضعیت هاشم صفی‌الدین، یکی از رهبران ارشد حزب‌الله و نامزد اصلی جانشینی حسن نصرالله، همچنان نامشخص است.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۲۰ موشک از لبنان به سوی اسرائیل شلیک شده است. به گفته ارتش، «اکثر موشک‌هایی که از لبنان شلیک شده بودند رهگیری شدند و باقی در مناطق باز سقوط کردند.» حزب‌الله نیز اعلام کرد موشکی به سوی شمال حیفا شلیک کرده است.

در همین حال، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، صبح جمعه با هواپیمای ایرانی وارد بیروت شد. اگرچه جزئیات سفرش منتشر نشده، اما منابع العربیه تأیید کرده‌اند که هیچ برنامه رسمی برای ملاقات عراقچی و فرمانده ارتش لبنان وجود ندارد.

نیروی هوایی اسرائیل، شب پنجشنبه تا بامداد جمعه، حملات هوایی گسترده‌ای به حومه جنوبی بیروت انجام داد. این حملات به گفته منابع العربیه، شدیدترین حملات از زمان ترور حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بوده است. به گفته این منابع، این حملات هاشم صفی‌الدین، رهبر ارشد حزب‌الله و نامزد جانشینی حسن نصرالله را هدف قرار داده بود. با این حال، هنوز تأیید نشده که صفی‌الدین در این حملات کشته شده است یا خیر.

خبرگزاری رسمی لبنان نیز گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی بعد از نیمه شب گذشته، به شدت حومه جنوبی بیروت را بمباران کردند و در این حملات از بمب‌های گرمافشاری (بمب خلاء) استفاده کردند که انفجارهای آن قوی‌تر از حملاتی بود که باعث کشته شدن حسن نصرالله در جمعه گذشته شده بود. این حملات مناطق اطراف مریجه، بزرگراه هادی نصرالله و حومه الحدث را هدف قرار داد و منجر به تخریب تعدادی از ساختمان‌ها و تأسیسات، از جمله ورزشگاه مریجه، کلانتری، شهرداری و یک سوپرمارکت شد.

ارتش اسرائیل پیشتر به ساکنان ضاحیه بیروت هشدار تخلیه داده بود.

ادامه حملات اسرائیل
هرتزل لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در جریان بازدید از مرزهای شمالی این کشور اعلام کرد که اسرائیل به حملات سخت علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد و اجازه نخواهد داد که حزب‌الله در این مناطق حضور داشته باشد.

این در حالی است که تنش‌ها بین ایران و اسرائیل در حال افزایش است و اسرائیل در حال بررسی گزینه‌های واکنش به حمله موشکی بالستیکی است که روز سه‌شنبه توسط ایران علیه این کشور انجام شد. ایران می‌گوید این حمله را در پاسخ به اقدامات نظامی اسرائیل در بیروت، دمشق و تهران انجام داده است.

حمله به ۲۰۰۰ هدف و کشتن ۲۵۰ شبه‌نظامی حزب‌الله در لبنان
ارتش اسرائیل جمعه ۱۳ مهر اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات زمینی آن در لبنان، نزدیک به ۲۵۰ عضو از گروه حزب‌الله را کشته و ۲۰۰۰ هدف متعلق به این گروه شبه‌نظامی در لبنان را مورد حمله قرار داده است.

نداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که برآوردهای ارتش نشان می‌دهد حدود ۲۵۰ نفر از اعضای حزب‌الله لبنان کشته شده‌اند؛ وی افزود: ارتش اسرائیل از زمان آغاز عملیات زمینی خود در لبنان، چند روز پیش، نیروی انسانی، زیرساخت‌ها، ساختمان‌های نظامی، انبارهای تسلیحات، و پرتابگرهای موشکی حزب‌الله را هدف حملات خود قرار داده است.

این سخنگو افزود که از میان کسانی که در طول ۴ روز عملیات هدفمند در جنوب لبنان کشته شدند، ۲۱ نفر از فرماندهان حزب‌الله بوده‌اند.

۲ کشته و ۲۴ زخمی از تیپ گولانی
ارتش اسرائیل جمعه اعلام کرد که در حمله پهپادی از عراق به پایگاه نظامی آن در جولان دو سرباز از تیپ رزمی گولانی کشته شده و ۲۴ سرباز دیگر زخمی شدند.

ضربات سنگین به حزب‌الله ادامه دارد
ارتش اسرائیل اعلام کرد که محمد یوسف عنیسی، یکی از مسئولان ارشد حزب‌الله در بخش تولید موشک‌های نقطه‌زن، در جریان حمله هوایی به بیروت ترور شده است. عنیسی یکی از مهم‌ترین افراد در تولید موشک‌های حزب‌الله محسوب می‌شد. او بیش از ۱۵ سال سابقه عضویت در حزب‌الله داشت و تخصص او در طراحی تسلیحات بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد که ارتش این کشور ضربات سنگینی به حزب‌الله وارد کرده و این حملات همچنان ادامه خواهد داشت. او اضافه کرد که اسرائیل برنامه‌های بیشتری دارد و برخی از این برنامه‌ها هنوز اجرایی نشده‌اند. به گفته او، هدف این عملیات‌ها نابودی کامل زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان است که برای حمله به اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در جریان حملات روز گذشته، ساختمان‌های اطلاعاتی حزب‌الله هدف قرار گرفته و محمد رشید سکافی، مسئول ارتباطات حزب‌الله، کشته شده است. در همین روز، آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام کرد خضر الشهابیه، فرمانده ارشد حزب‌الله در منطقه «کشتزارهای شبعا»، نیز در حمله‌ای دیگر کشته شده است.

حمله اسرائیل به گذرگاه مرزی لبنان و سوریه
همزمان با این حملات، ارتش اسرائیل درباره استفاده حزب‌الله از گذرگاه مرزی بین لبنان و سوریه برای جابه‌جایی تسلیحات هشدار داده بود. در پی این هشدارها، بامداد جمعه جنگنده‌های اسرائیلی به گذرگاه «المصنع» در منطقه بقاع حمله کردند. این گذرگاه یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی بین لبنان و سوریه محسوب می‌شود و تخریب جاده‌های بین گذرگاه‌های «جدیده یابوس» و «المصنع» به قطع این مسیر منجر شد.

به گفته علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان، این حمله در نزدیکی مرز لبنان و سوریه اما در داخل خاک لبنان رخ داده و باعث ایجاد گودالی به عمق چهار متر شده است. او افزود که این مسیر از اهمیت حیاتی برای عبور و مرور هزاران نفر و انتقال کمک‌های انسانی برخوردار است و اکنون بسته شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حملات با هدف جلوگیری از استفاده حزب‌الله از معابر مرزی برای جابه‌جایی تسلیحات انجام شده و از دولت لبنان خواست تا نظارت دقیق‌تری بر این گذرگاه‌ها داشته باشد.

در پاسخ به این حملات، حزب‌الله روز جمعه اعلام کرد که نیروهایش با آتش توپخانه، تجهیزات و سربازان اسرائیلی را در منطقه مارون الراس در جنوب لبنان هدف قرار داده‌اند و خسارت سنگینی به اسرائیل وارد کرده‌اند. همچنین، این شبه‌نظامیان وابسته به ایران، از انجام حملات موشکی به شهرهای صفد و حیفا در شمال اسرائیل خبر داد.

در همین راستا، ارتش اسرائیل تأیید کرد که ۲۰ موشک از سمت لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده که اکثر آن‌ها توسط پدافند‌های دفاع موشکی رهگیری و بخشی از آن‌ها در مناطق باز فرود آمدند. رسانه‌های محلی از اصابت برخی از موشک‌ها به مناطق جنوبی حیفا و قیساریه خبر داده‌اند.

همچنین، مؤنس کلاکش، مدیر بیمارستان مرجعیون در جنوب لبنان، اعلام کرد که در اثر یک حمله هوایی اسرائیلی، انفجاری در نزدیکی بیمارستان رخ داده و کادر درمانی بیمارستان برای حفظ امنیت تخلیه شده است. او افزود که هیچ‌کدام از کارکنان بیمارستان آسیب ندیده‌اند، اما تصمیم به تخلیه موقت بیمارستان گرفته شد تا وضعیت امنیتی منطقه روشن شود.