تعطیلی برخی دفاتر ایران در کویت؛‌ ۱۵ دیپلمات هم اخراج می‌شوند

در پی انتشار گزارش هایی در مورد بسته شدن تعدادی از دفاتر نمایندگی ایران در کویت، یک مقام کویتی روز پنجشنبه ۲۹ تیر اعلام کرد که این کشور «اقدامات نامشخصی» را در مناسبات دیپلماتیک خود با تهران انجام خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ محمد المبارک الصباح،‌ وزیر موقت اطلاعات کویت، با اشاره به حکم سال گذشته یک دادگاه این کشور افزود که دولت کویت تصمیم گرفته است تا اقداماتی را در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی دولت کویت دفتر نظامی و رایزنی فرهنگی سفارت ایران در این کشور را تعطیل کرده و تعداد دیپلمات‌های ایرانی را به 9 نفر کاهش داد.

خبرگزاری آناتولی روز پنج‌شنبه 20 ژوئیه 2017 به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد مقامات کویت در پی اتفاقات مربوط به “هسته العبدلی” تصمیم گرفتند دفتر نظامی و رایزنی فرهنگی سفارت ایران در این کشور را تعطیل کرده و تعداد دیپلمات‌های ایرانی شاغل در کویت را از 14 نفر به 9 نفر کاهش دهند.

هسته العبدلی، هسته‌ای متشکل از 21 نفر است که به جاسوسی برای ایران و حزب‌الله لبنان و همچنین به خطر انداختن وحدت کویت و یکپارچگی ارضی این کشور متهم شده و به زندان محکوم شدند.

خبرگزاری آناتولی نامی از منابعی که این خبر را در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌اند، نبرده لیکن به نقل از آنان گزارش کرد، کویت به دیپلمات‌های ایرانی 45 روز مهلت داده تا خاک این کشور را ترک کنند.

وزارت کشور کویت روز چهارشنبه 19 ژوئیه تصاویری از افراد هسته العبدلی منتشر کرده و احکامی را که دادگاه به صورت غیابی در حق این افراد فراری صادر کرده را اعلام کرد. وزارت کشور کویت همچنین از شهروندان خواست تا هر گونه اطلاعاتی که درباره مکان اختفای این افراد دارند را به نهادهای امنیتی گزارش دهند. این وزارت همچنین درباره عواقب پناه دادن به این افراد هشدار داد.

وزارت کشور کویت پیش از این و در 13 آگوست 2015 اعلام کرده بود که تعدادی از متهمان به همراه مقادیر زیادی اسلحه در مزرعه‌ای در منطقه العبدلی در نزدیکی مرزهای عراق را دستگیر کرده است. مقدار این تسلیحات که در منازل این متهمان کشف شد، 19 تن گلوله جنگی، 114 کیلو مواد منفجره، 68 قبضه سلاح جنگی، 204 نارنجک دستی و تعدادی شوکر الکتریکی اعلام شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام کویتی که خواست نامش فاش نشود، گفت که این کشور ۱۵ دیپلمات ایرانی را اخراج کرده است.
وی افزود که کویت سه دفتر نظامی، فرهنگی و تجاری ایران در این کشور را تعطیل کرده است.
پیشتر شبکه خبری «اسکای نیوز» و شبکه عربی زبان «العالم»، وابسته به رادیو وتلویزیون دولتی ایران، گزارش داده بودند که دولت کویت از تهران خواسته است که تعداد دیپلمات‌های خود در این کشور را از ۱۹ تن به ۴ تن کاهش دهد.
بر اساس این گزارش‌ها، کویت همچنین دفتر رایزن فرهنگی و دفتر وابسته نظامی ایران را تعطیل کرده و به دیپلمات‌های ایرانی ۴۵ روز فرصت داده است تا خان این کشور را ترک کنند.
بر اساس این گزارش‌ها، کویت دلیل این اقدام را پرونده «گروه العبدلی» اعلام و جمهوری اسلامی ایران را به ارتباط با این گروه متهم کرده است.
در این میان، در شرایطی که رسانه‌های ایرانی روز پنجشنبه ۲۹ تیر، اخبار مربوط به اقدام دولت کویت را منتشر کرده اند،‌ مقام‌های ایرانی تا ظهر روز پنجشنبه واکنشی به این اخبار نشان نداده اند.
پیش از این،‌ روزنامه کویتی «السیاسه» روز ۲۶ تیر خبر داده بود که ۱۴ شهروند شیعه کویتی که محکوم به تشکیل گروهی مرتبط با تهران شده‌اند، با فرار از کشورشان از طریق دریا به ایران گریخته‌اند.
این ۱۴ تن پس از فرجام‌خواهی از زندان آزاد شده بودند و قرار بود تا زمان اعلام حکم دادگاه عالی، آزاد بمانند.
دادگاه عالی کویت تحقیقات اطلاعات ارتش آن کشور و دستگاه‌های امنیتی در مورد این حلقه را موجه و معتبر تشخیص داده و ارتباط فرد اول حلقه یعنی «حسن حاجیه» را با «عبدالرضا دهقان» کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت، محرز دانسته است.
این پرونده از سال ۹۴ در جریان است و ایران هرگونه ارتباط با این گروه را رد کرده است.
نزدیک به یک‌‌سوم از جمعیت شهروندان کویتی را شیعیان تشکیل می‌دهند.
در اردیبهشت‌ماه ۹۴ نیز میثم امرودی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، هنگام خروج از کویت دستگیر و پس از یک روز آزاد شد.
پس از انتشار این اخبار، برخی از وب‌سایت‌های نزدیک به اصولگرایان ایران اعلام کردند که وی پیش از این در سال ۸۷ سرپرست مدارس ایرانی در کویت بوده، اما به دلیل «مواضع ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی» و همچنین «فعالیت گسترده در حوزه شیعیان کویت» از این کشور اخراج شده است.