خانه / اخبار مهم روز / احضار استاد دانشگاه سپاه پس از اظهارنظر درباره پیجرهای حزب‌الله

احضار استاد دانشگاه سپاه پس از اظهارنظر درباره پیجرهای حزب‌الله

مسعود اسداللهی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران که در تلویزیون جمهوری اسلامی سخنانی مبنی بر تهیه پیجرهای حزب‌الله لبنان به واسطه یک شرکت ایرانی مطرح کرده‌ بود به دستگاه قضایی احضار شد.اظهار نظر درباره پیجرهای منفجرشده حزب‌الله لبنان در شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی سبب احضار مسعود اسداللهی، استاد دانشگاه سپاه پاسداران به دستگاه قضایی شد.

خبرگزاری میزان، مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه ایران یکشنبه ۲۲ مهر با انتشار خبری در این باره نوشت، اسداللهی که به عنوان کارشناس منطقه‌ای در یکی از برنامه‌های شبکه خبر سخنانی در این مورد ابراز کرد، در جلسه بازپرسی به “اشتباه بودن مطالب مطرح‌شده” خود اذعان کرده است.

اسداللهی، مشاور سابق قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در این برنامه گفته بود: «حزب‌الله بعد از بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به این نتیجه رسید که برای مقابله با شنود و جاسوسی باید از پیجر برای ارتباط درونی خود استفاده کند.»

او در ادامه گفت که یک شرکت ایرانی “با یک برند معروف تایوانی برای خرید پنج‌هزار پیجر طرف قرارداد شد. پس از خرید، این پیجرها از طریق این شرکت ایرانی در اختیار حزب‌الله قرار داده شد”.

اما خبرگزاری میزان که این اظهارات را مصداق احتمالی “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و حتی اقدام علیه امنیت ملی” نامیده می‌گوید، اسداللهی در بازپرسی گفته که این مطالب را “به نقل از منابع نامعتبر بیان کرده و بلافاصله پس از بررسی بیش‌تر به اشتباه بودن” آن‌ها پی برده است.

رسانه قوه قضائیه همچنین نوشته که پرونده قضایی این فرد در حال حاضر در دست بررسی قرار دارد.

پیجرها و واکی‌تاکی‌های مورد استفاده حزب‌الله لبنان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۷ و ۱۸ سپتامبر (۲۷ و ۲۸ شهریور) تقریبا به صورت همزمان در لبنان و بخش‌هایی از سوریه منفجر شدند که حاصل آن ده‌ها کشته و بیش از سه‌هزار زخمی بود.

اسداللهی در برنامه شبکه خبر گفته بود که این دستگاه‌ها بدون بررسی امنیتی در اختیار حزب‌الله قرار داده شده بود و دوهزار پیجر هنوز توزیع نشده بود ولی بقیه آن‌ها در یک لحظه منفجر شدند.

مشخص نیست چه بر سر دوهزار پیجر دیگر آمده و عامل اصلی انفجار بقیه آن‌ها چه بوده است.

بلافاصله بعد از انفجار این دستگاه‌های ارتباطی قابل حمل، اسرائیل از سوی حزب‌الله و دولت لبنان عامل این اقدام شمرده شد اگرچه که این کشور تا کنون رسما این اتهام را نپذیرفته است.

انفجار پیجرها واهمه از انفجار در وسایل ارتباطی الکترونیکی را در میان متحدان حزب‌الله و مقام‌های ایرانی بالا برده و در همین رابطه شنبه ۲۱ مهر سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ورود این‌گونه دستگاه‌ها به غیر از تلفن همراه به داخل پروازهای کشور را ممنوع اعلام کرد.

حسن نصرالله‌، دبیرکل حزب‌الله لبنان که خود بعد از انفجار پیجرها در حمله هوایی اسرائیل به بیروت کشته شد در فوریه امسال به اعضای گروه خود دستور داده بود، از تلفن‌های همراه استفاده نکنند چرا که سرویس اطلاعاتی اسرائیل می‌تواند آن‌ها را ردیابی کند.

برخی کارشناسان انفجار پیجرها را حاصل یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت می‌دانند که احتمالا با نفوذ به زنجیره تأمین این دستگاه‌ها و تجهیز آن‌ها با مواد منفجره، قبل از تحویل آن‌ها به حزب‌الله لبنان انجام شده است.