خانه / اخبار مهم روز / ان‌بی‌سی: اسرائیل برای حمله به ایران اهداف خود را به «زیرساخت‌های نظامی و انرژی» محدود کرده است

ان‌بی‌سی: اسرائیل برای حمله به ایران اهداف خود را به «زیرساخت‌های نظامی و انرژی» محدود کرده است

شبکۀ خبری ان‌بی‌سی با انتشار گزارشی در روز شنبه ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر)، به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که اسرائیل اهداف خود برای حملۀ تلافی‌جویانه به ایران را به «زیرساخت‌های نظامی و انرژی» این کشور محدود کرده است.

در پی تشدید تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو و در حالیکه نگرانی‌ها از وقوع یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه افزایش یافته است، شبکه ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد که مقامات آمریکایی بر این باورند که اسرائیل برای پاسخ به حملۀ اخیر تهران، اهداف خود را به «زیرساخت‌های نظامی و انرژی ایران محدود کرده است».

بر اساس گزارش این رسانۀ آمریکایی، «هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اسرائیل قصد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران یا انجام ترور را داشته باشد، وجود ندارد».

شبکۀ ان‌بی‌سی در این گزارش به نقل از مقامات آمریکایی که نام آنها فاش نشده نوشته است که «اسرائیل هنوز در مورد چگونگی و زمان اقدام به حمله، تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است».

مقامات آمریکایی در گفتگو با شبکۀ ان‌بی‌سی، ضمن اشاره به اینکه ایالات متحده از زمان دقیق حملۀ تلافی‌جویانۀ اسرائیل به ایران اطلاع ندارد، تأکید کردند که «ارتش اسرائیل آماده است و هر زمان که دستور صادر شود، اقدام به حمله می‌کند.»این مقامات آمریکایی که نخواسته‌اند هویتشان فاش شود همچنین به شبکۀ ان‌بی‌سی گفتند که «اسرائیل هنوز زمان‌بندی مشخص و دقیقی را برای پاسخ به حملۀ ایران با آنها در میان نگذاشته است و حتی مشخص نیست که مقامات اسرائیلی در این زمینه به توافق رسیده‌ باشند».

در گزارش ان‌بی‌سی همچنین به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی آمده است که حملۀ تلافی‌جویانۀ تل‌آویو به ایران ممکن است در هر زمانی و حتی در طول تعطیلات آخر هفته یوم کیپور که مقدس‌ترین رویداد در گاه‌شمار عبری است، انجام شود.بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی با بیان اینکه اسرائیل اطلاعات بیشتری در مورد اقدام تلافی‌جویانۀ خود با ایالات متحده به اشتراک گذاشته است، از افشای بسیاری از جزئیات به دلیل نگرانی‌های امنیتی امتناع کردند.

در ادامۀ گزارش شبکۀ ان‌بی‌سی آمده است که ایالات متحده آمریکا برای دفاع از دارایی‌های خود در منطقه در برابر هرگونه حملۀ متقابل فوری از سوی ایران آماده است اما به احتمال زیاد از این عملیات پشتیبانی نظامی مستقیم نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، مقامات ارشد آمریکا از اسرائیل خواسته‌اند که پاسخ این کشور به حملۀ اخیر ایران «به‌گونه‌ای متناسب» باشد و با تمرکز بر اهداف نظامی این کشور، از هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای و گاز و نفت ایران اجتناب کند.

در حالی‌که خاورمیانه برای پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران که خسارت کمی بر جای گذاشت در حالت اماده‌باش قرار گرفته است، نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ گسترده‌تر در این منطقه افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی ایران گفته است که این حمله در پاسخ به حملات اسرائیل به لبنان و کشته شدن متحدانش از جمله اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران و حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در بیروت، صورت گرفته است.