خانه / اخبار مهم روز / گزارش‌ها درباره کاربرد اطلاعات ماهواره‌های ایرانی در حملات پهپادی حزب‌الله به اسرائیل

گزارش‌ها درباره کاربرد اطلاعات ماهواره‌های ایرانی در حملات پهپادی حزب‌الله به اسرائیل

رادیو ارتش اسرائیل به نقل سایت فارسی رادیو «اروپای آزاد» گزارش داد که گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در لبنان به‌طور فزاینده‌ای از اطلاعات ماهواره‌های ایرانی در حملات پهپادی خود علیه اسرائیل استفاده می‌کند.

دورون کادوش، خبرنگار امور نظامی رادیو اروپای آزاد، در گزارشی که دوشنبه 23 مهر منتشر شد، به نقل از منابع نظامی اشاره کرد که یکی از دلایل دقت حملات اخیر پهپادی حزب‌الله، حمایت فنی است که این گروه از تصاویر ماهواره‌های ایرانی که فضای اسرائیل را پوشش می‌دهند، دریافت می‌کند.

مؤسسه تحقیقاتی اسرائیلی «ألما»، که در امور حزب‌الله تخصص دارد، توضیح داد که پهپاد «مرصاد-1» که حزب‌الله در حمله شب گذشته (یکشنبه) به اسرائیل استفاده کرده، بر اساس مدل ایرانی «مهاجر-2» با تغییرات جزئی و سازگار با عملیات حزب‌الله ساخته شده است.

این پهپاد که سقف یک رستوران متعلق به تیپ «گولانی» را هدف قرار داد، منجر به زخمی شدن 69 سرباز و کشته شدن چهار سرباز دیگر شد.

این پهپاد 40 کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کرد و با سرعت 370 کیلومتر در ساعت پرواز کرد و مسافت حدود 95 کیلومتری از مرز جنوبی لبنان تا شمال اسرائیل را طی کرد.

در تحقیقات اولیه ارتش اسرائیل، گزارش شد که پدافند هوایی ابتدا پهپاد را شناسایی کرده‌ بود، اما پس از گریز از رصد از صفحه رادار ناپدید شده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرد که این کشور در حال توسعه راهکارهایی برای مقابله با تهدیدات ناشی از پهپادها است.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در مورد حمله پهپادی حزب‌الله به یک پایگاه آموزشی نظامی در روز یکشنبه، آن را «سخت و دردناک» توصیف کرد.

هالیوی گفت: « ما در حال جنگ هستیم و حمله به یک پایگاه آموزشی در جبهه داخلی یک امر دشوار و نتایج آن دردناک است.» او این اظهارات را در حین بازدید از پایگاه آموزشی تیپ گولانی در بنیامینا، در جنوب شهر حیفا، بیان کرد، جایی که ارتش تایید کرد در اثر این حمله دست‌کم چهار سرباز کشته شده‌اند.