خانه / اخبار مهم روز / افشای اسناد محرمانه درباره حمله اسرائیل به ایران

افشای اسناد محرمانه درباره حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول سه مقام آمریکایی به جزئیاتی از یک سند محرمانه دست یافته که حاوی نقشه اسرائیل برای حمله به جمهوری اسلامی است. ارتش اسرائیل دستور تخلیه دو منطقه بیروت را صادر کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول سه مقام آمریکایی به جزئیاتی از یک سند محرمانه دست یافته که حاوی نقشه اسرائیل برای حمله به ایران است. یک منبع چهارم نیز این سند را تایید کرده است.

این اسناد به آژانس اطلاعات جغرافیایی و آژانس امنیت ملی ایالات متحده نسبت داده شده و خاطرنشان کرده که اسرائیل به تحرکات نظامی خود برای انجام یک حمله نظامی در پاسخ به حمله موشکی بالیستیک ایران در اول اکتبر ادامه می‌دهد. این اطلاعات با گروه امنیتی موسوم به “پنج چشم” که شامل نهادهای اطلاعاتی پنج کشور بریتانیا، کانادا، نیوزیلند واسترالیا به همراه آمریکاست به اشتراک گذاشته شده‌اند.

این سند که مهر “فوق سری” دارد پیشتر در یک کانال تلگرامی منتشر شده بود و اولین بار سی‌ان‌ان و آکسیوس درباره آن گزارش دادند.

مقاماتی که درباره این سند با آسوشیتدپرس صحبت کرده‌اند نخواسته‌اند نامشان فاش شود چرا که اجازه صحبت در این باره را ندارند.

تحقیقات آسوشیتدپرس همچنین بررسی کرده که این اسناد چگونه به دست آمده است، از جمله اینکه آیا ااین اسناد توسط یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده بوده به طور عمدی منتشر شده، یا از طریق دیگری مانند هک به دست آمده است و اینکه آیا اطلاعات دیگری نیز به خطر افتاده‌اند یا نه.

یکی از منابع به آسوشیتدپرس گفته مقامات امریکایی در حال بررسی این موضوع هستند که پیش از انتشار این اسناد چه کسانی به آن دسترسی داشته‌اند.

این اسناد در حالی افشا شده‌اند که ایالات متحده از اسرائیل خواسته از مرگ یحیی سنوار رهبر حماس استفاده کند و برای آتش بس در غزه فشار بیاورد. واشنگتن به همین ترتیب فوراً به اسرائیل هشدار داده که از گسترش عملیات نظامی در شمال لبنان خودداری کرده و خطر جنگ بزرگتر منطقه‌ای را افزایش ندهد.

با همه اینها رهبران اسرائیل تکرار کرده‌اند که اجازه نخواهند داد حمله موشکی ایران به این کشور بدون پاسخ بماند.

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌ها درباره این اسناد آگاه است، اما توضیح بیشتری ارائه نکرد.

کانال تلگرامی “Middle East Spectator” که محتوایش در حمایت از حکومت ایران است، روز جمعه مدعی شد اسنادی از منابع اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده است که جزئیاتی از آمادگی‌های نظامی اسرائیل برای حمله به ایران را فاش می‌کند. در این اسناد به گزارش‌هایی از سازمان اطلاعات تصویری وزارت دفاع آمریکا اشاره شده که طی روزهای اخیر در میان مقامات آمریکایی توزیع شده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری اکسیوس، این اسناد ادعایی شامل اطلاعاتی درباره فعالیت‌های اخیر در پایگاه‌های نیروی هوایی اسرائیل است که نشان‌دهنده انتقال مهمات پیشرفته برای حمله به ایران و تمرینات نظامی گسترده نیروی هوایی اسرائیل با هواپیماهای جاسوسی و جنگنده‌های آماده حمله به ایران است.

اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشند، نشان‌دهنده ضعف گسترده دستگاه امنیتی امریکا و گویای وجود یک شکاف امنیتی جدی در میان سازمان‌های اطلاعاتی این کشور است که اطلاعات محرمانه درباره اسرائیل به یک کانال وابسته به ایران در تلگرام درز کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی به Axios گفت که این افشاگری باعث نگرانی شدید در واشنگتن شده است، اما باور ندارد که این موضوع تغییری در برنامه‌های عملیاتی اسرائیل ایجاد کند.

همچنین یک مقام اسرائیلی تأیید کرد که این اسناد توسط دستگاه دفاعی اسرائیل جدی گرفته شده و در حال بررسی است.