آخوند احمد خاتمی در نماز جمعه خواهان مدال دادن به مجریان قتل عام ۶۷ شد

احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، خواهان مدال دادن به کسانی شده که در سال ۱۳۶۷ به فرمان آیت‌الله روح‌الله خمینی هزاران نفر از زندانیان سیاسی را اعدام کردند.

او گفته است: “برخورد با اینها و کندن کلک منافقین، از عملیات‌های صالح امام راحل بود و باید به همه آنها که فرمان امام را اجرا کردند، مدال داد.”

در ماه‌های اخیر بحث اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ در فضای سیاسی ایران بالا گرفته است.

حسن روحانی در جریان کارزار انتخاباتی خود از کسانی که “در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند” انتقاد کرد. ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی آقای روحانی در انتخابات، یکی از مقام‌های تصمیم‌گیرنده در جریان اعدام‌های ۱۳۶۷ بود.

احمد خاتمی امروز در نماز جمعه ضمن تشبیه سازمان مجاهدین خلق به داعش، از برخی که به گفته او جای “شهید و جلاد” را عوض می‌کنند، انتقاد کرده است.

آقای خاتمی همچنین از فرانسه برای اینکه به مجاهدین اجازه برگزاری نشستی داده انتقاد کرده است.

او گفته است فرانسه با اجازه برگزاری نشست مجاهدین به “حمایت علنی از تروریسم” پرداخته و نشان داده که “در عرصه سیاسی عقب‌مانده است”.

احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفته است:

«برخی در داخل به جای کندن کلک منافقین، در سایت‌هایشان جای جلاد و شهید را عوض می‌کنند.»

“کلک کسی را کندن” به معنای “کسی را از میان برداشتن” و “کسی را با توطئه از کار برکنار کردن” است (فرهنگ معین). کلک مجاهدین خلق و گروه‌های دیگر در این معنا در دهه ۶۰ کنده شد، در مجموعه‌ای از سرکوب‌ها که شاخص نهایی آنها کشتار تابستان ۱۳۶۷ است.

توصیه امام جمعه هم به معنای حکم به تداوم خط سرکوب است و هم تشدید فعالیت برای جلوگیری از برملا شدن آنچه آیت الله منتظری آن را از «بزرگترین جنایت‌ها» خوانده بود.
آیت الله قتل عام
ابراهیم رئیسی کاندیدای اصول‌گرایان و محبوب ولی فقیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود. او از حسن روحانی شکست خورد. این شکست را هنوز اصول‌گرایان و دستگاه رهبری نپذیرفته‌اند. حسن روحانی عملا از جانب خامنه‌ای تحریم شده و هر روز زیر ضرب جناح رقیب است.

ابراهیم رئیسی که کاندیدا شد، گذشته او توجه عموم را برانگیخت. او در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۱۳۶۰ مشارکت فعال داشته و در تابستان ۱۳۶۷ عضو هیئت مرگ بوده، هیئتی که به دستور آیت الله خمینی وظیفه “کندن کلک” زندانیان سیاسی را بر عهد داشته است. از این رو ابراهیم رئیسی به «آیت الله قتل عام» شهرت یافت (این لقب را اکبر گنجی در “مقالاتی در “مقالاتی در “زمانه” به او داد و مورد استقبال قرار گرفت).

حتا حسن روحانی، فردی با گذشته امنیتی و طرفداری فعال از سرکوب، در بحث‌های انتخاباتی به ابراهیم رئیسی از زاویه علاقه‌ خط سیاسی‌ او به سرکوب و اعدام حمله برد. این امر بر ولی فقیه گران آمد و خواهان آن شد که مسئولان بر روی خط رسمی رژیم بمانند، یعنی اعدام‌شدگان را جلاد و اعدام‌کنندگان را شهید بخوانند.
کندن کلک تاریخ
از زمان تشر ولی فقیه در این مورد، فعالیت برای تبلیغ بر روی خط رسمی شهیدنمایی خود  و جلادنمایی زندانیان سیاسی و گروه‌های مخالف تشدید شده است. به این خاطر بر روی فیلم “نیمروز” که روایتی حکومتی از درگیری‌های اوایل دهه ۶۰ است، تبلیغ ویژه صورت گرفته و نیز ویدئویی از فلاحیان، وزیر سابق اطلاعات منتشر شده که سابقه‌ای طولانی در سرکوب مخالفان از جمله در قتل‌های زنجیره‌ای دارد. او در این ویدئو از برخی حوادث روایت رسمی را ارایه می‌کند، از جمله به مورد رئیسی می‌پردازد و برای مظلوم خواندن او در موردش می‌گوید: «بنده خدا می‌گفت من حکم ندادم، حکمش را قبلا صادر کرده بودند». منظور او این است که حکم “کندن کلک” زندانیان را خمینی صادر کرده بود، رئیسی صادر کننده حکم نبود، فقط مجری آن بود.

بحث در مورد گذشته جمهوری اسلامی و سوابق مسئولان آن پس از انتخابات اخیر بالا گرفته است. توصیه امام جمعه تهران توصیه به “کندن کلک” تاریخ است. خط رسمی حکومت در این کار موفق نبوده و اینک بنا را بر تشدید فعالیت در راستای آن نهاده‌اند.
“توصیه امام جمعه به “کندن کلک منافقین”