خانه / اخبار مهم روز / حملات اسرائیل به ساختارها و شعب‌های مالی حزب‌الله لبنان

حملات اسرائیل به ساختارها و شعب‌های مالی حزب‌الله لبنان

ارتش اسرائیل برنامه‌های عملیاتی خود در لبنان را گسترش داده و به ساختارهای مالی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، حمله کرده است. در این راستا موسسات قرض‌الحسن حزب‌الله هدف قرار گرفته‌اند.

ارتش اسرائیل برنامه‌های عملیاتی خود در لبنان را گسترش داده و به ساختارها و شعبه‌های تاسیسات مالی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، حمله کرده است. در این راستا موسسات قرض‌الحسن که نقش مهمی در فعالیت‌های حزب‌الله بازی می‌کنند، هدف قرار گرفته‌اند.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه یکشنبه (۲۰ اکتبر / ۲۹ مهر) تصریح کرد: «ما در روزهای آینده فاش خواهیم کرد که ایران چگونه از نهادهای غیردولتی، اتحادیه‌ها و مؤسسات مدنی استفاده می‌کند تا فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله را از لحاظ مالی تأمین کند.»

او تمامی شهروندان لبنان را فراخواند تا از نزدیکی مکان‌هایی در بیروت و دیگر نقاط این کشور که در آنجا مؤسسات و مراکز مالی حزب‌الله قرار دارند، فورا دور کنند.

چندی پس از هشدارهای هاگاری نیروی هوایی اسرائیل حملات خود را آغاز کرد. خبرگزاری لبنانی ان‌ان‌ای (NNA) در این رابطه گزارش داد که دست کم ۱۱ حمله پیاپی ارتش اسرائیل به حومه بیروت انجام گرفته است. بنا بر گزاری این رسانه یک ساختمان در جوار فرودگاه لبنان نیز حدف قرار گرفته است. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از بلندشدن دودهایی سیاه و غلیط در نزدیکی باندهای فرود در فرودگاه لبنان حاکی هستند.

چندی پیش از آغاز حملات هوایی اسرائیل آویخای ادرعی، یک سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور حملات خود علیه “زیرساختارهای مراکز قرض الحسن را که ارتباطی تنگاتنگ با حزب‌الله دارد، آغاز خواهد کرد”.این مقام اسرائیل نقاطی را که این مؤسسات و مراکز از جمله در بیروت قرار دارند و قرار است هدف حملات باشند، ذکر کرد. او افزود که مراکز قرض‌ الحسن “پشتیبان مالی فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله هستند”.

خبرگزاری رسمی لبنان از دست‌کم ۱۱ حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت در شامگاه یکشنبه خبر داده و نوشته است در اغلب آنها موسسات مالی معروف به «القرض الحسن» هدف قرار گرفتند.

همچنین خبرگزاری‌ها از شنیده شدن صدای دو انفجار در نزدیکی فرودگاه بیروت خبر داده‌اند و به نوشته خبرگزاری رسمی لبنان، دست‌کم یکی از این دو انفجار مربوط به حمله هوایی به یک شعبه «القرض الحسن» بوده است.

همچنین به نوشته خبرگزاری لبنان، دست‌کم دو شعبه «القرض الحسن» در استان نبطیه، یک شعبه در منطقه ریاق در بقاع و چندین شعبه در مناطق دیگر نیز هدف حملات هوایی قرار گرفتند.

پیش از این حملات آویخای ادرعی، سخنگوی عربی‌زبان ارتش اسرائیل، در چند اعلان جداگانه در شبکه‌های اجتماعی، موقعیت جغرافیایی چندین ساختمان در مناطق مختلف لبنان را منتشر کرده و خواستار دور شدن غیرنظامیان از این اماکن شده بود.
به گفته اسرائیل و ایالات متحده، حزب‌الله از موسسات «القرض الحسن» برای مدیریت امور مالی خود استفاده می‌کند.

این موسسه مالی در دهه ۱۹۸۰ میلادی تاسیس شد و بیش از ۳۰ شعبه در سراسر لبنان دارد که نیمی از آنها در بیروت و حومه جنوبی آن است.

بانک قرض الحسن بیرون از نظارت بانک مرکزی لبنان است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۲۱ این بانک را مشمول تحریم‌های خود قرار داد و اعلام کرد که این موسسه مالی به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی و با مجوز وزارت کشور لبنان فعالیت می‌کند و در واقع «به طور غیرقانونی در کار انتقال وجوه از طریق حساب‌های پوششی است و موسسات مالی لبنان را در معرض تحریم‌های احتمالی قرار می‌دهد».

به گفته ارتش اسرائیل، این بانک در عملکرد اقتصادی حزب‌الله نقشی اساسی دارد.