خانه / اخبار مهم روز / جسد هاشم صفی‌الدین جانشین نصرالله به‌همراه 23 عضو دیگر حزب‌الله در الضاحیه پیدا شد

جسد هاشم صفی‌الدین جانشین نصرالله به‌همراه 23 عضو دیگر حزب‌الله در الضاحیه پیدا شد

ارتش اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه یکم آبان، خبر کشته شدن هاشم صفی‌الدین، جانشین حسن نصرالله، دبیرکل کشته شده حزب‌الله را اعلام کرد.

پیش از آن نیز خبرنگار «العربیه» گزارش داده بود که جسد هاشم صفی‌الدین، جانشین کشته شده حسن نصرالله، دبیرکل کشته شده حزب‌الله در لبنان به همراه 23 نفر دیگر بعد از ظهر سه‌شنبه یکم آبان در زیر آوارها در «المریجه» در الضاحیه، حومه جنوبی بیروت پیدا شده است.

ارتش اسرائیل در اعلام خبر کشته شدن صفی‌الدین تایید کرد که بیش از 25 عضو کادر رهبری حزب‌الله از جمله «صائب عیاش» مسئول مونتاژ هوایی و «محمود محمد شاهین» در حملات هوایی که سه هفته پیش به مقر سازمان اطلاعات حزب‌الله انجام شد، به همراه هاشم صفی‌الدین، جانشین حسن نصرالله، کشته شده‌اند.ارتش اسرائیل از دیگر کشته شدگان به همراه صفی‌الدین را «علی حسین هزیمه» از اعضای کادر رهبری در تشکیلات شبه‌نظامی حزب‌الله معرفی کرد.

هاشم صفی‌الدین که به‌طور گسترده‌ و به احتمال بسیار زیادی گمان می‌رفت جانشینی حسن نصرالله، دبیرکل کشته شده حزب‌الله را برعهده بگیرد خود نیز در حملات اسرائیل به مقر اطلاعات حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت هدف گرفته شد و اما مرگ او امروز با پیدا شدن جسدش در «المریجه» تایید شد.

صفی‌الدین به عنوان رئیس شورای اجرایی، افزون بر عضویت در «شورای جهاد» که مسئولیت مدیریت عملیات‌های نظامی حزب‌الله را برعهده داشت نیز بر امور سیاسی گروه نظارت داشت.

هاشم صفی‌الدین، نزدیک‌ترین فرد به حسن نصرالله، در سال 2017 توسط وزارت خارجه آمریکا به عنوان فردی تروریست شناخته شده بود.مقامات اسرائیلی در پی هدف گرفتن سلسله مراتب ارشد فرماندهی و کادر رهبری حزب‌‌الله گفتند که جانشینان جانشینان حسن نصرالله، دبیرکل کشته شده این گروه شبه‌نظامی را نیز کشته‌اند و ساختار حزب‌الله به میزان زیادی مختل و ناتوان شده است.
ارتش اسرائیل سه‌شنبه اول آبان‌ماه مرگ هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی و «حسین علی هزیمه» فرمانده بخش اطلاعاتی حزب الله را رسما تایید و اعلام کرد جنازه آنها بعد از ظهر سه‌شنبه در زیر آواری در منطقه المریجه در ضاحیه بیروت پیدا شده است.

هاشم صفی‌الدین، پدر شوهر زینب سلیمانی بود که بعد از کشته شدن حسن نصر‌الله برای مدت کوتاهی به رهبری حزب‌الله لبنان رسید. اسرائیل سه هفته قبل اعلام کرده بود که او در حمله هوایی ارتش به ضایحه هدف قرار گرفته است.

براساس بیانیه ارتش اسرائیل، «حسین علی هزیمه» فرمانده بخش اطلاعاتی حزب الله نیز در عملیات حذف صفی‌الدین و همزمان با او کشته شده است.

منابع رسانه‌ای لبنانی و عربی نیز پیدا شدن جنازه هاشم صفی‌الدین را همراه با ۲۳ عضو دیگر حزب‌الله در ضایحه بیروت تایید کردند اما حزب‌الله هنوز به صورت رسمی واکنشی به این خبر نداشته است.جنگنده‌های اسرائیلی شامگاه پنجشنبه ۱۲ مهر مناطقی از جنوب پایتخت لبنان را به شدت بمباران کردند. شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل بامداد جمعه اعلام کرد که هدف این بمباران، هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌الله بوده است.

حسن نصرالله رهبر گروه لبنانی حزب‌الله و از نزدیکان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز شامگاه جمعه ششم مهر‌ماه در پی حمله هوایی اسرائیل به ضاحیه بیروت کشته شد.

حزب الله لبنان روز شنبه هفتم مهر ۱۴۰۳ در بیانیه‌ای کشته شدن رهبر خود را تایید کرد.

با گذشت بیش از سه هفته از کشته شدن نصرالله، هنوز وضعیت جنازه او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اخبار پیرامون پیدا شدن جسد و دفن آن متناقض است.