خانه / اخبار مهم روز / اسکای‌نیوز: آرین طباطبایی مظنون به افشای اسناد پنتاگون است

اسکای‌نیوز: آرین طباطبایی مظنون به افشای اسناد پنتاگون است

اسکای نیوز عربی به نقل از یک مقام پنتاگون می‌گوید، براساس تحقیقات نهادهای اطلاعاتی آمریکا آرین طباطبایی احتمالا اسناد طرح حمله اسرائیل به ایران را افشا کرده است. شبکه فاکس‌نیوز از قول طباطبایی این خبر را تکذیب کرد.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به اسکای نیوز عربی گفت، تحقیقات نهادهای اطلاعاتی واشنگتن به این نتیجه منجر شده که یک کارمند ارشد این وزارت‌خانه احتمالا در درز اطلاعات طرح حمله اسرائیل به ایران به نهادهایی در تهران دست داشته است.

این مقام آمریکایی افزود کارمند مظنون به افشای اسناد طرح این حمله فردی ایرانی آمریکایی به نام آرین طباطبایی است.خانم طباطبایی محقق ایرانی آمریکایی حوزه علوم سیاسی، نویسنده و مشاور ارشد سیاسی پنتاگون است. او پس از روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس‌‌جمهور آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ به تیم مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیوست.طباطبایی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ مشاور رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به ایران بود که به شدت در جهت بستن توافقی با جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.در این گزارش آمده که اعضای کنگره آمریکا، بخصوص نمایندگان جمهوری‌خواه خاطرنشان ساخته‌اند که رابرت مالی بعد از این که به استفاده غیر مجاز از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و تماس‌های محرمانه با شخصیت‌های ایرانی مظنون شد، مورد تحقیق و پرسش قرار گرفت.

مقام آمریکایی به اسکای نیوز عربی گفت، در حالی که انتظار برای نتایج رسمی تحقیقات ادامه دارد کمیته‌های اطلاعاتی و مسلح کنگره در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند، به‌ویژه که این فرد مظنون از “مجوز رده‌بالای امنیتی برخوردار است که به او حق مشاهده اطلاعات بسیار محرمانه را می‌دهد.”بر اساس اطلاعاتی که اسکای نیوز عربی به دست آورده، فرد مظنون یا آرین طباطبایی به عنوان مدیر دفتر معاون لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در امور عملیات ویژه و درگیری‌های بین‌المللی فعالیت می‌کند.

منابع تایید می کنند که طباطبایی هم‌اکنون تنها یک مظنون است و هنوز اتهام رسمی به او وارد نشده است.

جنیفر گریفین، خبرنگار فاکس نیوز اما این خبر را تکذیب کرده و گفته خودش با خانم طباطبایی صحبت کرده و به گفته او آرین طباطبایی “امروز در پنتاگون سر کار است، او همچنان مجوز امنیتی‌اش را دارد و هیچ تماسی از سوی اف‌بی‌آی، ان‌سی‌آی‌اس یا محققان دی‌آی‌ای با او گرفته نشده است. این خبر غیرمسئولانه است”.

اسناد چه بودند؟
سه مقام آمریکایی که با خبرگزاری آسوشیتدپرس صحبت کرده‌اند گفته‌اند واشنگتن تحقیقاتی را درباره افشای غیرمجاز اسناد محرمانه این کشور آغاز کرده که شامل ارزیابی‌های اسرائیل برای پاسخ به حمله موشکی ایران به این کشور می‌شود.

مقام چهارم نیز تأیید کرده که اسناد به نظر رسمی و معتبر می‌آیند.

این اسناد فوق محرمانه که به آژانس ملی اطلاعات مکانی (NGA) و آژانس امنیت ملی (NSA) آمریکا نسبت داده می‌شود چند روز پیش به بیرون درز کرده و در پیام‌رسان تلگرام منتشر شده‌اند.

اسناد یادشده نشان می‌دهند که اسرائیل کماکان به نقل و انتقال تجهیزات خود برای پاسخ نظامی به حمله موشکی ایران به این کشور که در اول اکتبر (۱۰ مهر) انجام شد ادامه می‌دهد.

این اسناد برای اشتراک‌گذاری در چارچوب ائتلاف اطلاعاتی “پنج چشم” که شامل آمریکا، بریتانیا، کانادا، نیوزیلند و استرالیا می‌شود در دسترس آمریکا قرار گرفته بودند.

طبق این گزارش، اینک مشخص شده که چشم ششمی هم در این اتاق حضور داشت که متعلق به ایران بوده است.