خانه / اخبار مهم روز / دستگیری 7 نفر از ساکنان قدس به اتهام همکاری با ایران و طرح‌ریزی ترور مقامات اسرائیلی

دستگیری 7 نفر از ساکنان قدس به اتهام همکاری با ایران و طرح‌ریزی ترور مقامات اسرائیلی

پلیس و دستگاه امنیت داخلی اسرائیل (شین بت)، سه‌شنبه یکم آبان اعلام کردند که نیروهای امنیتی هفت نفر از ساکنان قدس را به ظن دریافت اوامر از دستگاه اطلاعاتی ایران و برنامه‌ریزی برای ترور مقامات اسرائیلی و انجام دیگر حملات، دستگیر کردند.

در بیانیه مشترک صادر شده از سوی «پلیس» و «شین بت» آمده است که این واقعه پنجمین مورد از تلاش‌ها برای ترور مقامات اسرائیل است که به دستور دستگاه اطلاعات ایران انجام می‌شود و توسط دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در ماه گذشته خنثی شده است.

این بیانیه مشترک همچنین افزود که این هفت مظنون ساکن منطقه «بیت صفافا» هستند که اکثریت آن را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند و در حال برنامه‌ریزی برای ترور یک دانشمند اسرائیلی برجسته و شهردار یک شهر بزرگ در اسرائیل بودند که نام آن ذکر نشده است.

یک منبع ارشد در دستگاه «شین بت» به‌طور جداگانه بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از سرویس‌های امنیتی، گفت: «افزون بر دانشمندان و شهرداران، اعضای ارشد نهادهای امنیتی و دیگر مقامات عالی‌رتبه اسرائیلی، هدف حملات عوامل اطلاعاتی ایرانی هستند.»

در بیانیه مشترک «پلیس اسرائیل» و «شین بت» همچنین آمده است که تحقیقات سرویس‌های امنیتی نشان داده است که مظنونان مأموریت داشتند به ازای دریافت 200 هزار شکل، یک خودروی پلیس را منفجر و یک نارنجک دستی به سمت یک خانه پرتاب کنند.

بر اساس بیانیه، یکی از مظنونان، که جوانی 23 ساله است، با یک نهاد خارجی در ارتباط بوده است. این شخص به‌دستور مقامات ایرانی در خارج از کشور گروهی از افراد را جذب کرد که در قدس خودرویی را آتش زدند، شعارهایی را روی دیوارها در مکان‌های مختلف نوشتند و اطلاعاتی را در اسرائیل جمع‌آوری کردند.

در جریان بازرسی از منازل مظنونان، نیروهای امنیتی موفق به پیدا کردن 50 هزار شکل (معادل 13,240 دلار) نقد، یک پلاک خودرو پلیس جعلی و چندین کارت اعتباری شدند.

در این بیانیه همچنین آمده است که مدت بازداشت آنها تا 24 اکتبر تمدید شده و انتظار می‌رود که دفتر دادستانی منطقه قدس، کیفرخواستی علیه آنها به اتهام «ارتکاب جرایم امنیتی جدی» ارائه دهد.

سرویس‌های امنیتی اسرائیل روز دوشنبه اعلام کردند که موفق به شناسایی یک شبکه جاسوسی شده‌اند که اطلاعاتی را به نفع نهادهای اطلاعاتی ایران جمع‌آوری می‌کردند؛ این اعلامیه پس از یک بازداشت جداگانه در سپتامبر از یک شهروند اسرائیلی که به ظن مشارکت در یک توطئه ترور تحت حمایت ایران علیه مقامات ارشد، از جمله نخست‌وزیر اسرائیل، بازداشت شده بود، صورت گرفت.