خانه / اخبار مهم روز / وضعیت “وحشتناک”ساکنان نوار غزه؛ سازمان ملل نسبت به “نابودی” مردم در نوار غزه‌ هشدار داد

وضعیت “وحشتناک”ساکنان نوار غزه؛ سازمان ملل نسبت به “نابودی” مردم در نوار غزه‌ هشدار داد

سازمان ملل متحد در مورد وضعیت “وحشتناک” زندگی در شمال نوار غزه هشدار داد. این نهاد همچنین اسرائیل را به جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه متهم کرد.

نگرانی‌ها در مورد تشدید وضعیت وخیم زندگی برای ساکنان شمال نوار غزه همچنان رو به افزایش است. گزارش اخیر سازمان ملل متحد حاکی از وضعیت “وحشتناک” در این منطقه است.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امداد و اقدامات سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) اسرائیل را به علت “ممانعت در روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به شمال نوار غزه” مورد انتقاد قرار داد.

او در این‌باره در پلتفرم اکس (توییتر سابق) نوشت: «مقامات اسرائیل همچنان از دسترسی ماموریت‌های بشردوستانه به شمال نوار غزه و ارسال مواد حیاتی مانند دارو و غذا به این منطقه، جلوگیری می‌کنند.»

لازارینی همچنین خبر داد: «امکان درمان و رسیدگی به افراد مجروح وجود ندارد. بیمارستان‌ها بر اثر حملات دیگر برق ندارند. پناهگاه‌های اضطراری برای آوارگان فلسطینی نیز به قدری مملو از مردم است که برخی از آنها مجبور هستند از توالت به عنوان مکان استفاده کنند.»

کمیسر کل اونروا همچنین اشاره کرد که “جلوگیری از کمک‌های بشردوستانه نشانه‌ای از ضعف معیارهای اخلاقی است”. او همچنین خواستار برقراری آتش‌بس به عنوان “آغازی برای پایان دادن به این کابوس بی‌پایان” شد.

سام رز، معاون مدیر اونروا نیز در این مورد به شبکه “سی ان ان” گفت: «در حال حاضر تقریبا هیچ چیزی وارد نوار غزه نمی‌شود.»

اسرائیل: اظهارات اونروا “دروغ” است
در همین حال اسرائیل اظهارات مقامات اونروا را به شدت رد کرد. نهاد اسرائیلی مسئول امور مردم فلسطینی “کوگات” در واکنش به این اظهارات گفت: «این یک دروغ است سام رز! و تو آن را می‌دانی. اونروا قادر به توزیع این کالاها نیست و تلاش می‌کند با نشر اکاذیب این موضوع را پنهان کند.»

در حال حاضر اطلاعات ارائه شده توسط مقامات اسرائیل و سازمان ملل به طور مستقل قابل تایید نیستند.

بیشتر بخوانید: نتانیاهو: هیچ جایی در ایران نیست که دست اسرائیل به آن نرسد

روابط بین اونروا و اسرائیل از مدت‌ها پیش از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. اسرائیل این سازمان را متهم کرده که گروه تروریستی حماس در آن “نفوذ” کرده است.

هشدار دفتر حقوق بشر سازمان ملل نسبت به حملات نظامی اسرائیل
در عین حال دفتر حقوق بشر سازمان ملل مستقر در مناطق فلسطینی نیز نسبت به احتمال “نابودی” مردم در شمال نوار غزه هشدار داد.

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط سازمان ملل در این مورد، ادامه عملیات نظامی اسرائیل در این منطقه می‌تواند “منجر به نابودی مردم شود.”

در این بیانیه آمده است: «اسرائیل از ترکیبی از حملات بی‌امان، جابجایی اجباری مردم و اعمال محدودیت‌های شدید برای کمک‌های بشردوستانه استفاده می‌کند. زندگی برای افراد غیرنظامی گرفتار در شمال نوار غزه غیر ممکن شده است. بسیاری از مردم در آستانه مرگ بر اثر گرسنگی هستند.»

اسرائیل همواره اتهامات نهادهای حقوق بشر سازمان ملل علیه خود را رد کرده است. تل‌آویو حملات نظامی در نوار غزه را برای از بین بردن گروه تروریستی حماس “ضروری” می‌داند.